Predkladacia správa
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá mimo Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2001.
Návrh zákona, ktorý bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania koncom októbra 2000, reagoval predovšetkým na rozmáhajúce sa prípady krádeží poľnohospodárskych plodín a dreva, pytliactva a ťažko aplikovateľnú úpravu trestného činu podľa § 249c Tr.zák. ohľadom “večných” telefónnych kariet. Vzhľadom ku skutočnosti, že poslaneckou novelou Trestného zákona č. 399/2000 Z.z. bola už upravená problematika krádeží poľnohospodárskych plodín a dreva, predložený návrh do tejto časti nezasahuje.
Ďalšou dôležitou časťou návrhu je zmena v skutkových podstatách trestných činov týkajúcich sa korupcie. Navrhované zmeny sú reakciou na monitorovanie Slovenskej republiky ohľadom plnenia Dohovoru OECD o boji s podplácaním zahraničných verejných činiteľov v medzinárodných obchodných transakciách, ako aj na ratifikáciu Trestnoprávneho dohovoru o korupcii v júni 2000. Návrh reaguje aj na pripravovaný nový zákon o ochrane utajovaných skutočností a prechod na štvorstupňovú ochranu utajovaných skutočností.
Ďalej dochádza k zmene ohľadom posudzovania škody v trestnom konaní, a to jednak k zníženiu hranice spôsobenia škody nutnej pre posúdenie konania páchateľa ako trestného činu z dvojnásobku na výšku minimálnej mesačnej mzdy, jednak k novému spôsobu vyčísľovania škody pri trestných činoch týkajúcich sa životného prostredia.
Návrh zákona reaguje aj na v novembri 2000 podpísanú Základnú zmluvu medzi Slovenskou republikou a Svätou stolicou ohľadom práva odmietnuť vypovedať pred štátnymi orgánmi (čl. 8 zmluvy).
Tiež sa navrhuje zmena pri trestných činoch upravujúcich rasovo motivované skutky, kde sa dopĺňa nový znak “príslušnosť k etnickej skupine” a dochádza k úprave predmetných skutkových podstát tak, aby sa mohli postihovať útoky s rasovým motívom aj na osoby rovnakej rasy ako páchateľ. Dopĺňa sa aj nový trestný čin “sexuálneho násilia”, aby boli postihované dostatočne prísne aj násilné sexuálne praktiky nespočívajúce v súloži.
Vzhľadom na prijatie novelizácie Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon č. 90/2001 Z.z.) dochádza v Trestnom poriadku (čl. III návrhu) k zmene lehôt zadržania a k vypusteniu práva prezidenta Slovenskej republiky nariadiť, aby sa trestné stíhanie nezačínalo, alebo aby sa v ňom nepokračovalo (abolícia).
Návrh zákona bol predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania. Zo 46 adresátov zaslalo pripomienky 37, z toho 12 pripomienky nemalo. Zásadné pripomienky uplatnili Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo zdravotníctva SR a Úrad priemyselného vlastníctva SR.
Návrh zákona prerokovala Legislatívna rada vlády Slovenskej republiky 3.apríla 2001. Návrh zákona sa predkladá bez zásadných rozporov a nebude mať zvýšené požiadavky na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu a nebude mať dopad na zamestnanosť a organizačné zabezpečenie, ako aj na tvorbu pracovných miest.