Plnenie úloh zboru v roku 2006

  Zverejnené 14.6.2007


 

            Zbor zabezpečoval plnenie úloh vyplývajúcich predovšetkým z Koncepcie väzenstva v Slovenskej republike, Hlavných úloh zboru,  vykonávacích plánov činností jednotlivých ústavov a úsekov služobných činností.

            Hodnotené obdobie je významným medzníkom v penitenciárnej praxi, pretože bolo prvým rokom aplikácie nových právnych predpisov v podmienkach ústavov.

            Mimoriadna pozornosť bola venovaná väzenstvu aj vládou Slovenskej republiky, keď podpredseda vlády a minister spravodlivosti SR dvakrát predkladal na rokovanie vlády SR materiál dotýkajúci sa väzenstva. V januári bola predkladaná Správa pre vládu o návšteve Slovenskej republiky, ktorú uskutočnil Európsky výbor na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania. V júni bol predložený materiál o dvojročnom plnení úloh Koncepcie väzenstva Slovenskej republiky, ktorý bol predložený ako informatívna správa. Vláda SR ju vzala na vedomie. 

            Zbor v roku 2006 zabezpečoval plnenie služobných úloh na jednotlivých úsekoch služobných činností nasledovne:

 

            Administratíva plnila úlohy súvisiace so správou  registratúry v služobných úradoch zboru, Registratúrnym poriadkom, Registratúrnym plánom zboru a väzenskou administratívou, evidenciou osôb vo výkone väzby a  výkone trestu odňatia slobody a s činnosťou Tlačiarne zboru a  Archívu zboru.

            V spolupráci s ďalšími služobnými úsekmi sa administratívny úsek podieľal na vytvorení potrebných organizačných podmienok pre účasť obvinených a odsúdených vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa uskutočnili dňa 17. júna 2006 a voľbách do orgánov samosprávy obcí, ktoré sa uskutočnili dňa 2.12.2006.

            Možno konštatovať, že v priebehu roka 2006 došlo k poklesu celkového počtu osôb vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody, keď k 
31. decembru 2006 bolo v ústavoch spolu 8 249 obvinených a odsúdených, čo je v porovnaní s rovnakým dátumom v roku 2005 o 648 osôb menej. Pokles počtu nastal tak u osôb vo výkone väzby, keď z 2 846 klesol na 2 243, ako aj u osôb vo výkone trestu odňatia slobody, kde zo 6 051 klesol na 6 006 osôb. Pritom ide o najnižší počet osôb vo výkone väzby za posledné štyri roky.

            Pokiaľ ide o mladistvých, ich počet k 31. decembru 2006 v porovnaní s minulým rokom k tomuto dátumu klesol zo 126 na 94 osôb. Celkovo aj počet osôb v minimálnom stupni stráženia a v maximálnom stupni stráženia oproti minulému roku klesol. Inak je tomu však pri odsúdených v strednom stupni stráženia, v ktorom bol k  31. decembru 2006 najväčší počet osôb za posledných päť rokov. K tomuto dátumu je zjavná tiež klesajúca tendencia v počte obvinených a odsúdených cudzincov. Rovnako tak aj priemerný počet osôb odsúdených, ktorí nenastúpili nariadený výkon trestu odňatia slobody.

            Z pohľadu vekových kategórií odsúdených osôb tvoria najväčšiu skupinu osoby vo veku 35 – 45 rokov, pričom ide o 2 255 osôb mužského a 150 osôb ženského pohlavia.

            V porovnaní s minulým rokom bol zaznamenaný nárast počtu odsúdených v kategórii negramotných osôb s neúplným základným vzdelaním a úplným stredoškolským vzdelaním. Naopak, poklesol počet osôb so základným vzdelaním a tiež stredoškolským a vysokoškolským vzdelaním. Aj napriek poklesu je však najpočetnejšou skupina osôb so stredoškolským vzdelaním v počte 2 106 osôb.

 

            Výkon väzby a výkon trestu plnil úlohy súvisiace so zabezpečením výkonu väzby obvinených a výkonu trestu odňatia slobody odsúdených najmä v oblasti dodržiavania právnych noriem, interných predpisov, pokynov a usmernení pre výkon služobných činností pri zabezpečovaní výkonu väzby a výkonu trestu a úlohy vyplývajúce z príslušných uznesení vlády Slovenskej republiky a medzinárodných dohovorov ratifikovaných Slovenskou republikou.

            V oblasti riadiacej, metodickej a kontrolnej činnosti  bola  zameraná pozornosť najmä na realizáciu jednotnej aplikácie nových právnych predpisov – zákona č. 475/2005 Z. z. o výkone trestu odňatia slobody a o zmene a doplnení niektorých zákonov účinného od 1. januára 2006 a zákona č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby účinného od 1. júla 2006.

            Zvýšená pozornosť bola venovaná novelizácii interných predpisov tak, aby zodpovedali ustanoveniam nového zákona o výkone väzby a zákona o výkone trestu a vykonávacím vyhláškam,  vypracovaniu ústavných poriadkov pre odsúdených a vzorového ústavného poriadku pre obvinených.
Mimoriadna pozornosť bola venovaná spracovávaniu podkladov na prípravupre počítačový program a elektronickú dokumentáciu oddelení výkonu väzby a výkonu trestu v spolupráci s firmou AbilityDevelopment.

            V hodnotenom období sa zrealizoval medzinárodný seminár „Vplyv dlhodobého trestu odňatia slobody na osobnosť odsúdeného, v spolupráci s občianskym združením Občan a demokracia, organizačne boli vykonané dvojdňové výcviky pre vybraných príslušníkov zboru z oddelení výkonu trestu ústavov zameraných na oblasť zaobchádzania s odsúdenými v kontexte dodržiavania ľudských práv v podmienkach výkonu trestu, v spolupráci s Centrom psychologických a sociologických činností Ministerstva obrany SR a občianskym združením Škola verejného zdravia sa zrealizoval monotematický štvordňový seminár pre vedúcich oddelení výkonu väzby a výkonu trestu a vybraných psychológov k problematike zvyšujúcej sa úrovne záťaže a stresu v podmienkach zboru, vybraní príslušníci zboru sa zúčastnili na  akciách v Twinningovom projekte k protidrogovej prevencii (zahraničná služobná cesta v Nemecku, seminár v Bratislave) a iné odborné podujatia.

 

            Ochrana a obrana plnila najmä úlohy v súlade so zákonom č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a RMS č. 2/2006 o strážnej a eskortnej službe, o justičnej stráži a špeciálnych zásahových skupinách  v Zbore väzenskej a justičnej stráže, zabezpečovala ochranu a stráženie 18ústavov a ochranu poriadku a bezpečnosti v 66 súdnych objektoch a v 60objektoch prokuratúr. V súlade s harmonogramom budovania a  rekonštrukcie jednotlivých prostriedkov vnútorného a vonkajšieho systému bezpečnosti sa pokračovalo v plnení zámerov a cieľov vyplývajúcich z novej  Aktualizovanej Koncepcie bezpečnosti vo väzenstve Slovenskej republiky podpísanej ministrom spravodlivosti Slovenskej republiky v januári 2006. V určených ústavoch bola realizovaná rekonštrukcia signálno-bezpečnostnej techniky, ohradenia a oplotenia, osvetlenia, boli vykonané stavebné a technické úpravy na strážnych vežiach, vchodoch do ústavov a boli upravené a zriadené bezpečnostné cely.

            Rozsahom činností medzi najvyťaženejšie úseky ochrany a obrany patrí výkon eskortnej služby. Tento úsek zabezpečuje a realizuje eskorty za účelom premiestňovania obvinených a odsúdených medzi ústavmi, eskorty na súdne pojednávanie, do civilných zdravotníckych zariadení a na vonkajšie pracoviská. Okrem uvedených eskort boli vykonané eskorty na zabezpečenie neodkladných údržbárskych prác (stavebné práce a úpravy, dovoz materiálov, úprava okolia, upratovanie a pod.).

            Výcvik príslušníkov zboru bol zameraný na odbornú prípravu a zvyšovanie profesionality vo všetkých služobných činnostiach. Realizovala sa služobná telesná príprava a previerky fyzickej zdatnosti. V roku 2006 sa vykonaním záverečných previerok zo služobnej prípravy a sebaobrany ukončil trojročný výcvikový cyklus. Úsek ochrany a obrany organizačne zabezpečil konanie majstrovstiev zboru v lyžovaní, streľbe zo služobných zbraní, brannom behu a volejbale. V spolupráci s ústavmi zabezpečil účasť na súťažiach usporiadaných väzenskými službami Českej, Poľskej, Rakúskej republiky a Anglicka.

            Zvyšovanie odbornej úrovne špeciálnych zásahových skupín a ich zásahových jednotiek sa realizovalo v spolupráci s Policajným zborom v troch sústredeniach vybratých inštruktorov zásahových jednotiek a školení v lanovej technike pre určených príslušníkov zásahových jednotiek. V súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky sa vo Vojenskom ústave špeciálneho zdravotníctva a výcviku Lešť uskutočnilo päťdňové sústredenie vybraných inštruktorov zásahových jednotiek ústavov, ktoré bolo zamerané na nácvik taktiky obrany pri napadnutí eskorty a sebaobranu príslušníkov zboru.

            Služobná kynológia bola zameraná na  výcvik služobných psov na vyhľadávanie látok so špecifickým pachom. V súčasnosti každý ústav disponuje minimálne dvoma psami na vyhľadávanie omamných a psychotropných látok, čím je daný predpoklad plnenia úloh vyplývajúcich z Národného programu boja proti drogám.

 

            Preventívno-bezpečnostná služba  plnila úlohy súvisiace so zabezpečením predchádzania, odhaľovania a dokumentovania trestnej a nedovolenej činnosti obvinených a odsúdených, s bezpečnosťou príslušníkov zboru, zamestnancov zboru a iných osôb, kontrolnou činnosťou a s účinnou spoluprácou v rámci  uzatvorených dohôd s mimorezortnými subjektmi.

            Zabezpečovaná bola operatívno-pátracia činnosť, bezpečný a nerušený priebeh určených súdnych pojednávaní, zabezpečované boli tiež nepredvídané situácie a problémy pri vzniku závažných mimoriadnych udalostí, vyhodnocované príčiny a podmienky ich vzniku a pripravované preventívne opatrenia na ich predchádzanie.

            V hodnotenom období poverení príslušníci zboru začali trestné konanie na základe oznámenia, ako aj vlastného zistenia v 135 prípadoch, z toho u obvinených v 24 prípadoch (30 osôb), u odsúdených v 44 prípadoch (51 osôb), u príslušníkov v 50 prípadoch (66 osôb) a v 17 prípadoch išlo o neznámeho páchateľa.

            Spolupráca s Policajným zborom, Úradom inšpekčnej služby Policajného zboru, Železničnou políciou, Vojenskou políciou a Slovenskou informačnou službou bola realizovaná v súlade s uzatvorenými dohodami o spolupráci. Je potrebné uviesť najmä spoluprácu s Prezídiom Policajného zboru, ktorého organizačné zložky si uplatnili viaceré požiadavky na sústredenie informácií o osobách vo výkone väzby a  výkone trestu odňatia slobody. Dožiadania sa týkali najmä páchateľov organizovaného zločinu, vrážd, vydierania, bankových lúpeží a iných. Informácie odstúpené príslušníkmi zboru z preventívno-bezpečnostnej služby v mnohých prípadoch pomohli pri objasnení  závažnej trestnej činnosti. Spolupráca s Úradom inšpekčnej služby Policajného zboru bola zabezpečovaná zasielaním informácií o predvedení osôb príslušníkmi Policajného zboru do výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody so stopami po fyzickom násilí. 

 

            Ekonomické činnosti boli zamerané predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich so zabezpečením financovania úloh zboru v súlade so schváleným a upraveným rozpočtom na rok 2006. Na plnenie hlavných úloh zboru a ostatných úloh v pôsobnosti väzenstva boli rozpisom štátneho rozpočtu pridelené rozpočtové prostriedky vo výške 3 446 279 tis. Sk.

            V priebehu roku boli na základe rozhodnutí vlády Slovenskej republiky a Ministerstva financií Slovenskej republiky vykonané rozpočtové opatrenia, ktoré upravili schválený rozpočet a celkove zvýšili limit výdavkov spolu na výšku 3 535 579 tis. Sk.

 

            Upravený rozpočet výdavkov spolu:                3 535 579 tis. Sk

                   z toho:                

                            -    bežné výdavky                         3 304 204 tis. Sk

                            -    kapitálové výdavky                      231 375 tis. Sk

 

            Čerpanie výdavkov spolu:                              3 551 127 tis. Sk

                   z toho:      

                            -    bežné výdavky                         3 319 465 tis. Sk

                            -    kapitálové výdavky                      231 662 tis. Sk

 

            Čerpanie výdavkov spolu bolo vo výške 3 551 127 tis. Sk, čo predstavuje čerpanie rozpočtu na 100,44 %. Vyššie čerpanie v porovnaní s rozpočtom vyplýva z povoleného zvýšenia limitu výdavkov súvisiacich s príjmami za úhradu stravy, poistného plnenia a grantov.

            V porovnaní s rokom 2005 čerpal zbor výdavky spolu v celkovom objeme vyššie o 119 715 tis. Sk t. j. o 3,79 %.

            Vyšší objem vynaložených bežných výdavkov v sume o 176 491 tis. Sk t. j. o 5,62 % súvisí najmä s čerpaním vyššieho objemu mzdových výdavkov z dôvodu valorizácie služobných príjmov a platov a tým aj výdavkov na poistné a príspevky do poisťovní za zamestnávateľa. Na vyššom čerpaní bežných výdavkov sa podieľalo aj zvýšenie cien a z časti aj vecnej spotreby energií, palív a vody.

            Naopak výrazne nižšie bolo možné vzhľadom na viazanie prostriedkov podľa uznesenia vlády SR č. 686 zo dňa 9. 8. 2006 (ďalej len „uznesenie vlády“) čerpať v rámci upraveného rozpočtu výdavky na tovary a služby, najmä na materiál, opravy a údržbu čo výrazne sťažilo podmienky hospodárenia najmä v nadväznosti na rozšírenia práv obvinených a odsúdených v dôsledku nadobudnutia účinnosti nových zákonov upravujúcich výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody. Táto nepriaznivá situácia bola len z časti zmiernená poklesom priemerných počtov obvinených a odsúdených oproti predchádzajúcemu roku a tiež miernejšími klimatickými podmienkami v zimnom období.

            Nižšia úroveň čerpania rozpočtu kapitálových výdavkov oproti predchádzajúcemu roku, vyplýva z nižšieho objemu schváleného rozpočtu na rok 2006 a viazania rozpočtu kapitálových výdavkov v nadväznosti na uznesenie vlády, napriek prenosu časti nevyčerpaných kapitálových výdavkov z rozpočtu zboru na rok 2005. V porovnaní s rokom 2005 zbor čerpal kapitálové výdavky spolu nižšie o 56 776 tis. Sk t. j. o 19,68 %.

            Celkové bežné výdavky zboru v prepočte na jedného odsúdeného a obvineného dosiahli v roku 2006 výšku 380 629,- Sk, čo predstavuje oproti roku 2005 zvýšenie o 43 653,- Sk, t.j. zvýšenie o 12,95 %. K nárastu výdavkov prispelo najmä zníženie počtov obvinených a odsúdených, zvýšenie výdavkov na personál v dôsledku valorizácie platov, ďalej výdavkov na energie a palivá v hodnotenom období. Uvedený prepočet nákladov zahŕňa v rámci celkových bežných výdavkov aj výdavky na justičnú stráž (vo výške 3 % z celkových bežných výdavkov, t.j. viac ako 108 000 tis. Sk), ktorá zabezpečuje ochranu objektov súdov a prokuratúry, výdavky nad rámec rozpočtu (podľa § 23 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, napr. z poistného plnenia, z úhrad stravy a pod.) a výdavky z Európskeho sociálneho fondu (napr. Equal – v rámci tohto projektu sa zabezpečuje vzdelávanie odsúdených v oblasti informačných technológií, získanie pracovných zručností v rôznych profesiách a pod.). Prepočet nákladov na jednu väznenú osobu nezohľadňuje kapitálové výdavky zboru vzhľadom na ich dlhodobý charakter užitia a výrazné medziročné výkyvy.

            Rozpočet príjmov bol stanovený na 352 000 tis. Sk, z toho záväzný ukazovateľ vo výške 197 000 tis. Sk. Plnenie príjmov bolo vo výške 399 169 tis. Sk, čo predstavovalo plnenie na 113,4 %, z toho záväzný ukazovateľ bol splnený na 115,14 %. Príjmy z vedľajšieho hospodárstva boli splnené na 100,05 %.

            Na plnení záväzných príjmov sa podieľali najmä príjmy z úhrad pohľadávok od bývalých obvinených a odsúdených spolu s príjmami z náhrad výkonu väzby a trestu odňatia slobody (za trovy výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody) vo výške 58 561 tis. Sk, príjmy z tržieb ústavných bufetov vo výške
57 610 tis. Sk a príjmy za lekárske výkony v celkovej výške 32 908 tis. Sk

            Rozpočtovým hospodárením a úspornou správou zvereného majetku štátu boli zabezpečené len minimálne zákonné  podmienky výkonu väzby, výkonu trestu odňatia slobody. V plnom rozsahu neboli v rozpočte vytvorené predpoklady na prevádzku, udržiavanie a obnovu objektov a  zariadení väzníc a tým ani na dôsledné naplnenie niektorých  ustanovení nových právnych predpisov upravujúcich výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody a plnenie opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov v zmysle odpovedi vlády SR výboru CPT v oblasti väzenstva.

 

            Hospodárske činnosti boli zamerané predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich so správou majetku štátu, materiálnym zabezpečením podmienok výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody investičnou výstavbou, rekonštrukciou a modernizáciou nehnuteľného majetku. Rekonštrukciami a stavebnými úpravami stávajúcich ubytovacích priestorov sa zvýšila ubytovacia kapacita v ústavoch  Banská Bystrica-Kráľová o 21 miest a Nitra-Chrenová o 10 miest, v Nemocnici pre obvinených a odsúdených  a Ústave na výkon trestu odňatia slobody Trenčín o 10 miest. Súčasne sa znížila ubytovacia kapacita v ústavoch Bratislava o 40 miest a Prešov o 4 miesta, a to vytvorením podmienok pre zriadenie oddielov so zmierneným režimom výkonu väzby. Ďalej sa znížila ubytovacia kapacita v ústavoch Sučany o 21 miest a Nitra-Chrenová o 7 miest, a to po prepočte ubytovacej plochy z 3,5 m² na 4,0 m².

                       

            Činnosti úsekov zamestnávania, výroby a odbytu boli zamerané na zabezpečenie zaraďovania obvinených a odsúdených do práce, výrobu a odbyt, obchodné a finančné vzťahy vedľajšieho hospodárstva v ústavoch. Prezentácia výrobkov, ktoré vyrábajú odsúdení v strediskách vedľajšieho hospodárstva, je zverejňovaná a priebežne aktualizovaná na webovej stránke www.zvjs.sk, kde sú uvedené aj možnosti spolupráce s právnickými osobami a fyzickými osobami.

            Priemerný počet obvinených vo výkone väzby a odsúdených vo výkone trestu  odňatia slobody bol 8 721 osôb. V porovnaní s priemernými počtami za rok 2005 je to pokles o 606 osôb (pokles počtu obvinených o 565 osôb a pokles počtu odsúdených o 41 osôb). Z uvedeného celkového priemerného počtu
8 721 obvinených a odsúdených sa pre účely evidencie zamestnanosti vykazovalo 5 072 osôb. Tento počet predstavujú odsúdení a obvinení, ktorí spĺňajú podmienky pre zaradenie do práce. Z uvedeného počtu 5 072 osôb bolo do práce v priemere zaradených 3  494 odsúdených a 15 obvinených, čím sa dosiahla za hodnotené obdobie 69,18 % zamestnanosť, čo je o 0,5 % viac ako za rok 2005. Zaraďovanie odsúdených a obvinených do práce sa vykonávalo  vo vnútornej prevádzke a v strediskách vedľajšieho hospodárstva ústavov. Z priemerného počtu 3 509 obvinených a odsúdených zaradených do práce bolo priemerne denne 902 osôb zaradených vo vnútorných  prevádzkach ústavov a 2 607 osôb v strediskách vedľajšieho hospodárstva ústavov.

            Vytváranie nových pracovných miest pre odsúdených  z dôvodu ich nekvalifikovanosti  a absencie pracovných návykov je trvale problematické. Zaraďovanie odsúdených na vonkajšie pracoviská je limitované disponibilným počtom  príslušníkov zboru vykonávajúcich stráženie, dozor alebo dohľad. Snahou zamestnávania je preto získavať zákazky na jednoduchšie montážne, kompletizačné alebo aj výrobné práce do vnútorných priestorov ústavov. Záujem pracovať prejavuje väčšina odsúdených. Je to tak i napriek mnohým obmedzeniam, či už osobnostných alebo vyplývajúcich zo špecifík výkonu trestu odňatia slobody. Odmietnutie práce odsúdeným sa vyskytuje iba ojedinele. Priemerná pracovná odmena odsúdených vo vedľajšom hospodárstve bola dosiahnutá vo výške 2.151,- Sk a predstavuje odmeňovanie  podľa plnenia výkonových noriem, rozsahu pracovnej doby, dosahovanej kvality práce a na aký druh práce je odsúdený zaradený. Vo vnútorných prevádzkach ústavov sú odsúdení hodnotení za počet odpracovaných hodín za kalendárny mesiac. Priemerná pracovná odmena vo vnútornej prevádzke bola dosiahnutá vo výške 3.455,- Sk.

            Príjmy vo vedľajšom hospodárstve boli za rok 2006 dosiahnuté v objeme celkom 175.069 tis. Sk. Výdavky boli čerpané v objeme 166.366 tis. Sk. Účtovný rozdiel medzi príjmami a výdavkami bol 8.703 tis. Sk. Strediská VH s vlastnou výrobou boli zamerané na plnenie potrieb zboru pri zabezpečovaní intendančných, stavebno-ubytovacích materiálov a produkovaní a dodávaní komodít rastlinnej a živočíšnej výroby do väzenských kuchýň a vývarovní.

 

            Inšpekcia v roku 2006 zrealizovala 5 následných finančných kontrol a 5 kontrol odstránenia nedostatkov zistených následnými finančnými kontrolami. Úsek všeobecnej kontroly vykonal taktiež 3 kontroly vybavovania sťažností v ústavoch. Okrem iného inšpekcia vykonala alebo participovala na 6-tich mimoriadnych kontrolách.

            Inšpekcia vybavovala  sťažnosti doručené na Generálne riaditeľstvo zboru. V priebehu roka 2006 bolo zboru doručených celkom 487 sťažností od príslušníkov zboru, občanov, obvinených a odsúdených, čo je o 89 sťažností menej ako v roku 2005. Opodstatnených sťažností bolo 14. Podiel opodstatnených sťažností na celkovom počte podaných sťažností predstavoval 2,9 %, čo je najnižšie percento od roku 1989.

            Všetky opodstatnené sťažnosti boli doriešené a vo veci bola zjednaná náprava. Jednotlivé organizačné zložky zboru prijali opatrenia, aby sa obdobné nesprávne postupy v ich práci neopakovali. Voči zodpovedným za jednotlivé opodstatnené sťažnosti boli vyvodené dôsledky podľa miery zavinenia.

 

            Sekretariát generálneho riaditeľaplnil úlohy v oblasti ochrany utajovaných skutočností, zabezpečoval medzinárodnú spoluprácu a zahraničné služobné cesty príslušníkov zboru, realizoval styk s masmédiami a s verejnosťou, plnil úlohy  v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

            Ochrana utajovaných skutočností sa na Generálnom riaditeľstve zboru vykonávala v súlade so zákonom č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov a v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi, ktoré upravujú podrobnosti o personálnej bezpečnosti, o administratívnej bezpečnosti, o fyzickej bezpečnosti a objektovej bezpečnosti, o bezpečnosti technických prostriedkov a o priemyselnej bezpečnosti. Vykonávali sa školenia a porady o ochrane utajovaných skutočností v Inštitúte vzdelávania Nitra a Školiacom stredisku Santovka.

            Na úseku styku s masmédiami a s verejnosťou sekretariát generálneho riaditeľa zabezpečoval úlohy vyplývajúce zo zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a vybavoval žiadosti masmédií.

            V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany pred požiarmi boli zorganizované školenia vedúcich stredísk vedľajšieho hospodárstva, porada a školenie samostatných bezpečnostných technikov a bola zabezpečená účasť na medzinárodných konferenciách, odborných seminároch a stretnutiach. V júni sa uskutočnilo v Školiacom stredisku Santovka finále požiarnych družstiev z ústavov, ktoré postúpili z regionálnych kôl súťaží v požiarnom športe.

            Medzinárodná spolupráca zboru bola realizovaná predovšetkým v príprave a zabezpečovaní zahraničných služobných ciest príslušníkov zboru, zahraničných výmenných stáží a v príprave  návštev zahraničných hostí na Slovensku. Zahraničné služobné cesty sa konali v Poľsku, Maďarsku, Českej republike, Azerbajdžane, Dánsku, vo Francúzsku, v Portugalsku, Rakúsku, Taliansku, Nemecku, Rumunsku, Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska a Taliansku.V hodnotenom období sa zbor zapojil aj do Spoločného programu Rady Európy a Európskej komisie na reformu väzenstva v Azerbajdžane a nadnárodná spolupráca je rozvíjaná účasťou zástupcov ústavov Ilava a Sučany v projekte Equal zameranom na problematiku odsúdených.   

 

            Zdravotná starostlivosť bola zabezpečovaná predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v zdravotníckych zariadeniach príslušníkom zboru, zamestnancom zboru, obvineným, odsúdeným a iným osobám v súlade s realizáciou zdravotnej politiky štátu v podmienkach väzenstva.

            V hodnotenom období stúpol počet ošetrených a vyšetrených príslušníkov zboru a zamestnancov zboru o 2 290 osôb. V roku 2006 bolo priemerné percento dočasnej neschopnosti pre chorobu a úraz 2,02 % a priemerná dĺžka trvania práceneschopnosti bola 13,63 dňa. Pre porovnanie - celoslovenské priemerné percento dočasnej pracovnej neschopnosti podľa údajov Sociálnej poisťovne bolo v roku 2006 - 3,44 % a priemerná dĺžka trvania práceneschopnosti bola 38,67 dňa.

            V roku 2006 klesol počet ošetrených a vyšetrených obvinených a odsúdených vo všeobecných ambulanciách ústavov o 7 314 osôb, čo predstavuje 17,26 vyšetrení na jednu osobu ročne. Bolo zaevidovaných 646 osôb, ktoré udávali užívanie drog v civilnom živote. Percento drogovo evidovaných z celkového počtu obvinených a odsúdených vo výkone väzby a vo výkone trestu odňatia slobody k 31. decembru 2006 bolo 11,56 %. Na psychiatrických oddeleniach súdom nariadenú ochrannú liečbu absolvovalo 464 odsúdených a dobrovoľnú protialkoholickú a protitoxikomanickú liečbu absolvovalo 60 odsúdených.

            V Nemocnici pre obvinených a odsúdených bolo v hodnotenom období hospitalizovaných 1 766 pacientov s priemernou ošetrovacou dobou 22,34 dní, čo predstavuje obložnosť 74,83 %.

 

            Personálna práca bola zameraná predovšetkým na plnenie úloh súvisiacichso systemizáciou príslušníkov zboru a zamestnancov zboru, vznikom, zmenou a zánikom služobného pomeru, prijímacím a výberovým konaním do služobného pomeru, disciplinárnou a personálnou právomocou nadriadených a vzdelávaním príslušníkov zboru a zamestnancov zboru.

            Plnenie služobných úloh v roku 2006 zabezpečovalo v priemere 4665 príslušníkov zboru a 622 zamestnancov zboru. Skutočný počet príslušníkov zboru k 31. decembru 2006 bol 4647, porovnaním s rokom 2005 je to zníženie o 21 osôb. Skutočný počet zamestnancov zboru k 31.decembru 2006 bol 609, čo je v porovnaní s rokom 2005 zvýšenie o 44 osôb. V priemerných počtoch je zníženie u príslušníkov zboru o 33,8 osôb, u zamestnancov zboru činí zvýšenie v priemerných počtoch 91,2 osôb; z dôvodu  realizácie Koncepcie scivilňovania  Zboru väzenskej a justičnej stráže na roky 2005 - 2010.

 

            Úsek sociálneho zabezpečenia v hodnotenom období venoval pozornosť aplikácii zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov  o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) v oblasti priznávania, vyplácania, zastavovania a odnímania dávok výsluhového zabezpečenia a vedenia kmeňovej knihy všetkých príslušníkov zboru. Ďalej zabezpečoval poskytovanie služieb sociálneho zabezpečenia – rekreačnej starostlivosti, kúpeľnej starostlivosti, zabezpečenia pohrebu a preventívnych rehabilitácií. V roku 2006 bola rekreácia pridelená 2523osobám, preventívne rehabilitácie 1226 osobám, kúpeľná liečba 109 osobám.

            Útvar sociálneho zabezpečenia zboru ako správca osobitného účtu v hodnotenom období v spolupráci s finančným odborom priebežne sledoval plnenie príjmov a výdavkov rozpočtu osobitného účtu. K 31. decembru 2006 boli vyplatené dávky výsluhového zabezpečenia a sociálneho  poistenia  celkom 2506 poberateľom týchto dávok. Za hodnotené obdobie bol na osobitnom účte vykázaný prebytok v  sume 18.507.649,22 Sk, ktorý bol v zmysle príslušných ustanovení zákona odvedený Ministerstvu financií SR.

 

            Legislatíva plnilaúlohy súvisiace s prípravou návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov a interných predpisov zboru,  zabezpečovala ich legislatívno-technickú úpravu, zabezpečovala právno-poradenskú činnosť pre jednotlivé úseky služobných činností, zastupovanie generálneho riaditeľstva a ústavov v konaní pred súdmi, prípravu a posudzovanie zmlúv uzatváraných generálnym riaditeľstvom alebo ústavmi, signalizačnú povinnosť v prípade, ak uplatňovanie osobitných a interných predpisov je v rozpore s príslušnými ustanoveniami, právno-poradenskú činnosť pre jednotlivé úseky služobných činností v otázkach týkajúcich sa väzenstva a tiež dohľad nad dodržiavaním jednotného postupu vecne príslušných úsekov.

            V hodnotenom období bola zabezpečovaná a koordinovaná príprava a spracovanie noviel zákonov o výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody, spracovaný bol Legislatívny zámer nového zákona o Väzenskej službe a zahájili sa práce na paragrafovom znení zákona o Väzenskej službe. Zabezpečovaná a koordinovaná bola tiež interná normotvorba, účasť na medzirezortnom pripomienkovom konaní a vo viacerých medzirezortných komisiách, zabezpečený bol seminár zameraný na problematiku správneho konania a správneho poriadku, podieľnosť na školení o nových všeobecne záväzných právnych predpisoch upravujúcich výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody, v oblasti konania vo veciach služobného pomeru príslušníkov zboru a lektorská činnosť. Úsek v hodnotenom období pokračoval v zabezpečovaní činností v súlade so schváleným organizačným usporiadaním.

            V činnosti úseku dominovalo predovšetkým dokončenie úloh súvisiacich a nadväzujúcich na rekodifikáciu základných trestnoprávnych predpisov. Po prijatí nových všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody vyvstala potreba pripraviť a následne vydať interné predpisy z jednotlivých úsekov služobných činností z hľadiska ich uplatnenia v aplikačnej praxi. K 31. decembru 2006 bolo vydaných spolu 72 interných predpisov (čo je o 30 viac ako v roku 2005), z toho 16 rozkazov ministra spravodlivosti Slovenskej republiky, 46 rozkazov generálneho riaditeľa zboru a 10 predpisov bolo uverejnených v zbierke inštrukcií pokynov a smerníc. V súvislosti s organizačnými zmenami bol pripravený a vydaný nový Organizačný poriadok Generálneho riaditeľstva zboru,

 

            Informatika a informačné technológie zabezpečovali plnenie úloh v podmienkach zboru v súlade s Koncepciou informatiky a informačných technológií  prerokovanej a aktualizovanej poradnými orgánmi  generálneho riaditeľa zboru a ministra spravodlivosti SR.

            V hodnotenom období bola dodávateľom aplikačného programového vybavenia zboru  upravená aplikácia evidencie obvinených a odsúdených podľa rekodifikovaného Trestného zákona a Trestného poriadku, bol zrealizovaný proces nasadzovania nových elektronických aplikácií pre jednotlivé úseky služobných činností, ukončený vývoj digitalizácie osobných štítkov; v testovacom režime bolo odskúšané ich skenovanie, čím boli vytvorené základné predpoklady  k elektronizácii Archívu zboru v Ústave Leopoldov. Podobne bola vyvinutá aplikácia na účel digitalizácie zjednodušenej stavebnej dokumentácie ubytovacích kapacít. V hodnotenom období bolo dokončené budovanie lokálnych počítačových sietí  a ich rekonštrukcia v ústavoch Hrnčiarovce nad Parnou a Banská Bystrica-Kráľová. Nasadením smerovačov s podporou hlasu  na organizačných zložkách zboru boli vytvorené podmienky na telefonovanie v rámci zboru bez akýchkoľvek nákladov.

            V máji bola vyhlásená verejná súťaž  na projekt „Personalistika a finančné náležitosti“. Súťaž bola ukončená a vyhodnotená v septembri. Rámcová a modulová zmluva na vývoj a nasadenie modulov personalistika, služobné príjmy príslušníkov zboru a platy zamestnancov zboru bola podpísaná v októbri a novembri 2006.

 

            Vikariát zboru v hodnotenom období metodicky riadil, koordinoval a spolu s väzenskými kaplánmi vykonával duchovnú službu v rámci zboru. Duchovná služba sa vykonávala na princípe dobrovoľnosti a prejaveného záujmu formou bohoslužieb, individuálnych rozhovorov, prednášok, besied, koncertov, vyučovaním náboženstva, vysluhovaním sviatostí, premietaním filmov s náboženskou tematikou a zabezpečovaním náboženskej literatúry.

            Vikariát usmerňoval väzenských kaplánov i laických pracovníkov a inštruoval novoprijatých duchovných v jednotlivých ústavoch. Boli obsadené funkčné miesta väzenských kaplánov v ústavoch Žilina, Hrnčiarovce nad Parnou, Levoča, Bratislava a Leopoldov. Neobsadené ešte zostali funkčné miesta v ústavoch Banská Bystrica, Banská Bystrica – Kráľová, Ružomberok a Želiezovce.

            Vikariát spolupracoval s ordinárom a vikármi ozbrojených síl a ozbrojených zborov, v ekumenickom duchu s ostatnými registrovanými cirkvami a náboženskými spoločnosťami a s príslušnými organizačnými zložkami zboru pri plnení úloh spojených s duchovnou starostlivosťou o príslušníkov a zamestnancov zboru, ich rodín, obvinených a odsúdených v ústavoch a tým sa podieľal na realizovaní ústavou zaručených základných ľudských práv a slobôd.

            Vikariát tiež spolupracoval so zahraničím, najmä s hlavnými predstaviteľmi väzenskej duchovnej služby Českej republiky, Poľskej republiky a stretol sa s prezidentom Medzinárodnej konferencie katolíckych väzenských duchovných.

            Vikariát a väzenskí kapláni sa aktívne zúčastnili na seminároch o duchovnej službe v zbore, ktoré organizovalo Slovenské väzenské spoločenstvo v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.