II. Činnosť Zboru väzenskej a justičnej stráže - komentár

Plnenie úloh zboru v roku 2005

Zbor zabezpečoval plnenie úloh vyplývajúcich predovšetkým z Koncepcie väzenstva v Slovenskej republike, Hlavných úloh zboru, vykonávacích plánov činností jednotlivých ústavov a úsekov služobných činností. V oblasti riadiacej, metodickej a kontrolnej činnosti aktivity zboru boli zamerané predovšetkým na dodržiavanie a dôslednú aplikáciu všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov, pokynov a usmernení na výkon služobných činností pri zabezpečovaní výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody, ako aj na plnenie úloh vyplývajúcich z príslušných uznesení vlády Slovenskej republiky a medzinárodných dokumentov ratifikovaných Slovenskou republikou.

Vláda Slovenskej republiky dňa 19. januára 2005 prerokovala „Správu o vyhodnotení súčasného stavu ubytovacích kapacít ústavov na výkon väzby a ústavov na výkon trestu odňatia slobody“ pričom konštatovala, že súčasný stav ubytovacích kapacít ústavov je nedostatočný z hľadiska vzrastajúceho počtu osôb vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody a nezodpovedá požiadavkám vyplývajúcim z rezolúcií a odporúčaní Rady Európy v penitenciárnej oblasti.

Súčasne uložila podpredsedovi vlády a ministrovi spravodlivosti Slovenskej republiky realizovať opatrenia navrhnuté v správe, ktoré zabezpečia zvýšenie kapacít ústavov na výkon väzby a ústavov na výkon trestu odňatia slobody.

V súvislosti s rekodifikáciou trestnoprávnych predpisov boli vypracované všeobecne záväzné právne predpisy upravujúce výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody. Národná rada Slovenskej republiky dňa 22. septembra 2005 prijala zákon č. 475/2005 Z. z. o výkone trestu odňatia slobody a o zmene a doplnení niektorých zákonov a 15. marca 2006 zákon č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby. Následne bola prijatá aj vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 664/2005 Z. z., ktorou sa vydáva Poriadok výkonu trestu odňatia slobody.

V dňoch 22. februára až 3. marca 2005 navštívila Slovenskú republiku delegácia Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania (ďalej len „CPT“).

Zbor v roku 2005 zabezpečoval plnenie služobných úloh na jednotlivých úsekoch služobných činností nasledovne.

 

Administratíva plnila úlohy súvisiace so správou registratúry v služobných úradoch zboru, Registratúrnym poriadkom, Registratúrnym plánom zboru a väzenskou administratívou, evidenciou osôb vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody a s činnosťou Tlačiarne zboru a Archívu zboru.

Prvoradá pozornosť bola orientovaná na zabezpečenie jednotnej aplikácie Registratúrneho poriadku. Počítačový program na evidovanie obvinených a odsúdených bol v roku 2005 inštalovaný vo všetkých služobných úradoch zboru.

Administratíva plnila prijatú koncepciu scivilňovania. Problémy boli zaznamenané pri zaraďovaní zamestnancov zboru do príslušnej platovej triedy, nakoľko právna úprava práce vykonávanej vo verejnom záujme nepredpokladá činnosti vykonávané v rámci väzenskej administratívy.

 

Výkon väzby a výkon trestu plnil úlohy súvisiace so zabezpečením výkonu väzby obvinených a výkonu trestu odňatia slobody odsúdených, zaobchádzaním s jednotlivými kategóriami odsúdených, zabezpečovaním ich práv a povinností, umiestňovaním a premiestňovaním, so sociálnou prácou, vzdelávaním a duchovnými službami.

Uskutočnené boli viaceré akcie ako seminár zameraný na problém tenzie a stresu v zbore, porada zameraná na riešenie problematiky vzdelávania odsúdených a obvinených, medzinárodný seminár o zaobchádzaní s mladistvými obvinenými vo výkone väzby a odsúdenými vo výkone trestu odňatia slobody a iné.

Zvýšená pozornosť bola venovaná návšteve CPT v Slovenskej republike a správe spracovanej z tejto návštevy, ktorá bola predložená na rokovanie vlády Slovenskej republiky. Za účelom realizácie Stratégie prevencie kriminality v Slovenskej republike v praktickej činnosti zboru metodicky boli usmerňované aktivity sociálnej prevencie v ústavoch na výkon trestu odňatia slobody a podiel občianskych združení, nadácií a cirkví na aktivitách sociálnej prevencie u odsúdených. Pozornosť bola venovaná úlohám vyplývajúcim zo stratégie vlády Slovenskej republiky v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie a ostatným prejavom intolerancie, ako aj úlohám vyplývajúcim zo súboru opatrení na riešenie problémov rómskej národnostnej menšiny. Metodicky bola koordinovaná príprava lektorov a odborne kvalifikovaného personálu v oblasti sociálnopsychologických výcvikov s cieľom ich orientácie na výkon osobitných výchovných postupov pri zaobchádzaní s odsúdenými.

Ochrana a obrana plnila úlohy súvisiace so zabezpečením ochrany a strážením objektov zboru určených na výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody, ako aj ďalších väzenských objektov, s pátraním po obvinených a odsúdených v prípade ich úteku z výkonu väzby alebo z výkonu trestu odňatia slobody, ochranou poriadku a bezpečnosti v súdnych objektoch, objektoch prokuratúry a nerušeným súdnym konaním, ochranou verejného poriadku v blízkosti objektov zboru, súdnych objektov a objektov prokuratúry a zadržaním odsúdeného v súdnom objekte a dodaním do výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody.

Ochrana a stráženie bolo zabezpečené v 18 ústavoch, ochrana poriadku a bezpečnosti bola zabezpečovaná v 61 súdnych objektoch a v 52 objektoch prokuratúry. Pokračovalo sa v plnení zámerov a cieľov vyplývajúcich z aktualizovanej Koncepcie bezpečnosti vo väzenstve Slovenskej republiky. V určených ústavoch bola realizovaná rekonštrukcia signálno-bezpečnostnej techniky, ohradenia a oplotenia, osvetlenia, boli vykonané stavebné a technické úpravy na strážnych vežiach, vchodoch do ústavov a boli upravené a zriadené bezpečnostné cely. Zabezpečené bolo tiež zvyšovanie odbornej úrovne špeciálnych zásahových skupín a ich zásahových jednotiek v spolupráci s Policajným zborom a sústredenie vybraných inštruktorov zásahových jednotiek ústavov. Služobná kynológia bola zameraná na výcvik služobných psov na vyhľadávanie látok so špecifickým pachom.

Zabezpečované boli eskorty obvinených a odsúdených medzi ústavmi, na súdne pojednávanie, do civilných zdravotníckych zariadení a na vonkajšie pracoviská. Zabezpečený bol výcvik príslušníkov zboru v oblasti odbornej prípravy a zvyšovania profesionality vo všetkých služobných činnostiach, služobná telesná príprava a previerka fyzickej zdatnosti. Zabezpečené boli majstrovstvá zboru v lyžovaní, streľbe zo služobných zbraní, brannom behu a vo volejbale. V spolupráci s ústavmi bola zabezpečená účasť na súťažiach usporiadaných Väzenskými službami Českej, Poľskej, Rakúskej a Talianskej republiky.

 Preventívno-bezpečnostná služba plnila úlohy súvisiace so zabezpečením predchádzania, odhaľovania a dokumentovania trestnej a nedovolenej činnosti obvinených a odsúdených, s bezpečnosťou príslušníkov zboru, zamestnancov zboru a iných osôb, kontrolnou činnosťou a s účinnou spoluprácou v rámci uzatvorených dohôd s mimorezortnými subjektmi.

Zabezpečovaná bola operatívno-pátracia činnosť, bezpečný a nerušený priebeh určených súdnych pojednávaní, zabezpečované boli tiež nepredvídané situácie a problémy pri vzniku závažných mimoriadnych udalostí, vyhodnocované boli príčiny a podmienky ich vzniku a pripravované preventívne opatrenia na ich predchádzanie.

Spolupráca s Policajným zborom, Úradom inšpekčnej služby Policajného zboru, Železničnou políciou, Vojenskou políciou a Slovenskou informačnou službou bola zabezpečovaná na základe uzatvorených dohôd o spolupráci. Najfrekventovanejšie bola plnená Dohoda o spolupráci s Prezídiom Policajného zboru, ktorého organizačné súčasti si uplatnili viaceré požiadavky o sústredenie informácií o osobách vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody. Dožiadania sa týkali najmä páchateľov organizovaného zločinu, vrážd, vydierania, bankových lúpeží a pod.. Informácie odstúpené príslušníkmi preventívno-bezpečnostnej služby v mnohých prípadoch pomohli pri objasnení závažnej trestnej činnosti. Spolupráca s Úradom inšpekčnej služby Policajného zboru bola zabezpečovaná zasielaním informácií o predvedení osôb príslušníkmi Policajného zboru do výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody so stopami po fyzickom násilí. Trestné konanie na základe oznámenia ako aj vlastného zistenia bolo začaté v 156 prípadoch, z toho u obvinených v 21 prípadoch (27 osôb), u odsúdených v 54 prípadoch (68 osôb), u príslušníkov zboru v 57 prípadoch (71 osôb) a v 24 prípadoch išlo o neznámeho páchateľa. Najčastejšie sa konalo vo veci podozrenia zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 158 ods. 1 písm. a) a b) Trestného zákona (46 prípadov) a ublíženia na zdraví podľa § 221 ods. 1 Trestného zákona (28 prípadov). V 50 prípadoch poverené orgány zboru začali trestné stíhanie vo veci, z toho išlo o 10 obvinených, 19 odsúdených, 9 príslušníkov zboru a 11 neznámych páchateľov. V 31 prípadoch bolo príslušnému úradu justičnej a kriminálnej polície okresného riaditeľstva Policajného zboru alebo okresnej prokuratúre odstúpené prijaté trestné oznámenie.

 

Ekonomické činnosti boli zamerané predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich so zabezpečením financovania úloh zboru v súlade so schváleným a upraveným rozpočtom na rok 2005. Na plnenie hlavných úloh zboru a ostatných úloh v pôsobnosti väzenstva boli rozpisom štátneho rozpočtu pridelené rozpočtové prostriedky vo výške 3 459 509 tis. Sk. V priebehu roka boli na základe rozhodnutí Ministerstva financií Slovenskej republiky vykonané rozpočtové opatrenia, ktoré upravili schválený rozpočet a zvýšili limit výdavkov spolu na výšku 3 417 094 tis. Sk.

 

Upravený rozpočet výdavkov spolu:   3 417 094 tis. Sk

    z toho:

– bežné výdavky                            3 128 524 tis. Sk

– kapitálové výdavky                         288 570 tis. Sk

Čerpanie výdavkov spolu:                3 431 412 tis. Sk

    z toho:

– bežné výdavky                            3 142 974 tis. Sk

– kapitálové výdavky                         288 438 tis. Sk

 

Čerpanie výdavkov spolu bolo vo výške 3 431 412 tis. Sk, čo predstavuje čerpanie rozpočtu na 100,42 %. Vyššie čerpanie v porovnaní s rozpočtom vyplýva z povoleného zvýšenia limitu výdavkov súvisiacich s príjmami za úhradu stravy a z poistného plnenia. Vyšší objem vynaložených bežných výdavkov v porovnaní s rokom 2004 súvisí najmä s vyšším priemerným počtom príslušníkov zboru a zamestnancov zboru, valorizáciou služobných príjmov a platov a tým aj vyšším čerpaním mzdových prostriedkov a poistného, odvodov do poisťovní, priemerných počtov obvinených a odsúdených zaradených do práce, zvýšením cien a sčasti aj vecnej spotreby energií a palív a zvýšením výdavkov na bežné transfery v dôsledku aplikácie novely zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov. Kapitálové výdavky boli čerpané približne na úrovni predchádzajúceho obdobia. Nevyčerpaný zostatok kapitálových výdavkov v porovnaní so schváleným v rozpočte na rok 2005 vo výške 87 132 tis. Sk bol rozpočtovým opatrením viazaný a v rovnakom objeme bude použitý v roku 2006.V porovnaní s rokom 2004 zbor v roku 2005 čerpal výdavky spolu v celkovom objeme vyššie o 379 096 tis. Sk.

Rozpočtovým hospodárením a správou zvereného majetku štátu boli zabezpečené zákonné podmienky výkonu väzby, výkonu trestu odňatia slobody, ostatné služobné činnosti v pôsobnosti zboru a činnosť stredísk vedľajšieho hospodárstva.

Rozpočet príjmov bol stanovený na 344 100 tis. Sk, z toho záväzný ukazovateľ vo výške 189 100 tis. Sk. Plnenie príjmov bolo vo výške 386 907 tis. Sk, čo predstavovalo plnenie na 112,44 %, z toho záväzný ukazovateľ bol splnený na 108,97 %. Príjmy z vedľajšieho hospodárstva boli splnené na 105,87 %. Na plnení záväzných príjmov sa podieľali najmä príjmy z úhrad pohľadávok od bývalých obvinených a odsúdených spolu s príjmami z náhrad výkonu väzby a trestu odňatia slobody (za trovy výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody) vo výške 55 335 tis. Sk, z toho príjmy z úhrad pohľadávok obvinených a odsúdených tvorili 10 387 tis. Sk. Celkové výdavky zboru v prepočte na jedného odsúdeného a obvineného dosiahli v roku 2005 výšku 336 976 Sk, čo predstavuje zvýšenie oproti roku 2004 o 9 791 Sk (zvýšenie o 2,9 %).

 

Hospodárske činnosti boli zamerané predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich so správou majetku štátu, materiálnym zabezpečením podmienok výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody investičnou výstavbou, rekonštrukciou a modernizáciou nehnuteľného majetku.

V oblasti investičnej výstavby, rekonštrukcie a modernizácie nehnuteľného majetku majúcich vplyv na ubytovacie kapacity výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody sa vykonali stavebné úpravy doškoľovacieho strediska a ďalších prevádzkových priestorov v Ústave v Sučanoch, čím sa dosiahlo zvýšenie ubytovacej kapacity pre výkon trestu odňatia slobody mladistvých o 156 miest.

Nárast ubytovacích kapacít dňom 1. januára 2005 sa dosiahol zvýšením ubytovacej kapacity v Ústave v Leopoldove o 391 miest pre výkon trestu odňatia slobody a 229 miest pre výkon väzby v súvislosti s uvedením do prevádzky objektu č. 20. V Ústave v Nitre sa zvýšila ubytovacia kapacita o 76 miest sprevádzkovaním nových priestorov pre odsúdených a v Ústave v Košiciach stavebnými úpravami ciel výkonu väzby sa dosiahlo zvýšenie ubytovacej kapacity o 41 miest.

Zamestnávanie, výroba a odbyt plnilo úlohy súvisiace so zabezpečením zaraďovania obvinených a odsúdených do práce, výroby a odbytu, obchodných a finančných vzťahov vedľajšieho hospodárstva v ústavoch. Prezentácia výrobkov, ktoré vyrábajú odsúdení v strediskách vedľajšieho hospodárstva, je zverejňovaná a priebežne aktualizovaná na webovej stránke www.zvjs.sk, kde sú uvedené aj možnosti spolupráce s právnickými osobami a fyzickými osobami.

Priemerný počet obvinených a odsúdených vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody predstavoval spolu 9 327 osôb. Z uvedeného celkového priemerného počtu sa na účely evidencie zamestnanosti vykazuje 5 118 osôb. Tento počet predstavujú odsúdení a obvinení, ktorí spĺňajú podmienky na zaradenia do práce. Zvyšok v počte 4 209 osôb predstavujú obvinení v počte 3 032 osôb a odsúdení v počte 1 177 osôb, ktorí sa zo zdravotných, vekových, bezpečnostných a iných dôvodov nezaraďujú do evidencie zamestnanosti. V hodnotenom období boli do evidencie zamestnanosti zahrnutí odsúdení v priemernom počte 5 108 osôb a obvinení v počte 10 osôb. Z uvedeného počtu 5 118 osôb bolo do práce v priemere zaradených 3 505 odsúdených a 10 obvinených osôb, čím sa dosiahla za hodnotené obdobie 68,68-percentná zamestnanosť. V porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpla zamestnanosť o 
1,94 %. Zaraďovanie obvinených a odsúdených osôb do práce sa vykonávalo vo vnútornej prevádzke a v strediskách vedľajšieho hospodárstva ústavov.

Priemerná mesačná pracovná odmena odsúdených zaradených do práce za hodnotené obdobie bola 2 349 Sk, z toho vo vnútorných prevádzkach ústavov 3 364 Sk a vo vedľajšom hospodárstve 2 012 Sk. Vo vedľajšom hospodárstve boli dosiahnuté príjmy spolu v objeme 174 103 tis. Sk. Výdavky boli realizované v objeme 163 453 tis. Sk. Účtovný rozdiel medzi príjmami a výdavkami predstavoval + 10 650 tis. Sk.

Strediská vedľajšieho hospodárstva s vlastnou výrobou boli zamerané najmä na plnenie potrieb zboru pri zabezpečovaní intendančných materiálov (šitie výstrojných súčastí pre obvinených a odsúdených a čiastočne aj pre príslušníkov zboru), stavebno-ubytovacích materiálov (kovo, drevo a betonárske výrobky) a produkovaní a dodávaní komodít rastlinnej a živočíšnej výroby do väzenských kuchýň a vývarovní.

 

Inšpekcia plnila úlohy súvisiace so zabezpečením vybavovania sťažností príslušníkov zboru, zamestnancov zboru, občanov, obvinených a odsúdených a iných občanov a výkonom ekonomickej a finančnej kontroly v ústavoch.

Vykonaných bolo 5 následných finančných kontrol, 5 kontrol odstránenia nedostatkov zistených následnými finančnými kontrolami, 9 kontrol vybavovania sťažností v ústavoch a 5 mimoriadnych kontrol. Vybavované boli sťažnosti doručené na generálne riaditeľstvo; zboru bolo doručených spolu 576 sťažností od príslušníkov zboru, občanov, obvinených a odsúdených, čo znamená, že bol prerušený trend medziročného nárastu počtu podaných a vybavených sťažností, ktorý trval nepretržite od roku 1999. Opodstatnených sťažností bolo 24, podiel opodstatnených sťažností na celkovom počte podaných sťažností predstavoval 4,1 %.

Všetky opodstatnené sťažnosti boli doriešené a vo veci bola vykonaná náprava. Jednotlivé organizačné zložky zboru prijali opatrenia, aby sa podobné nesprávne postupy v ich práci neopakovali. Proti zodpovedným príslušníkom zboru za jednotlivé opodstatnené sťažnosti boli vyvodené dôsledky podľa miery zavinenia.

 

Sekretariát plnil úlohy súvisiace so zabezpečením utajovaných skutočností podľa osobitných predpisov, s medzinárodnou spoluprácou a zahraničnými služobnými cestami príslušníkov zboru v súlade s prijatými dohodami a uplatnenými požiadavkami, zabezpečoval styk s masmédiami a s verejnosťou, plnil úlohy riadiaceho článku v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a najmä zabezpečoval administratívne činnosti sekretariátu.

Na úseku styku s masmédiami a s verejnosťou sekretariát zabezpečoval úlohy vyplývajúce zo zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a vybavoval žiadosti masmédií. Na úseku ochrany utajovaných skutočností boli vykonané viaceré kontroly v ústavoch a bolo ukončené budovanie chráneného priestoru na prácu s utajovanými skutočnosťami na generálnom riaditeľstve. V spolupráci s Národným bezpečnostným úradom boli zabezpečené bezpečnostné previerky príslušníkov zboru pre stupeň utajenia „Dôverné“ a vykonané bezpečnostné previerky príslušníkov zboru a zamestnancov zboru pre stupeň utajenia „Vyhradené“. Na základe organizačných opatrení boli zabezpečované aj úlohy vyplývajúce zo zákona č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov a preškolenia v ústavoch .

V rámci zahraničnej spolupráce boli pripravené a zabezpečené viaceré zahraničné služobné cesty, zahraničné výmenné stáže, ako aj návštevy zahraničných hostí na Slovensku. Zbor sa orientoval na spoluprácu s Väzenskou službou Českej republiky, Maďarskej republiky a Poľskej republiky, kde išlo najmä o rozličné odborné konferencie, semináre, školenia a športové podujatia.

V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany pred požiarmi boli zorganizované školenia vedúcich stredísk vedľajšieho hospodárstva, porada samostatných bezpečnostných technikov a bola zabezpečená účasť na medzinárodných konferenciách, odborných seminároch a stretnutiach.

 

Zdravotná starostlivosť bola zameraná predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v zdravotníckych zariadeniach príslušníkom zboru, zamestnancom zboru obvineným, odsúdeným a iným osobám  a realizáciou zdravotnej politiky štátu v podmienkach väzenstva.

V hodnotenom období klesol počet ošetrených a vyšetrených príslušníkov zboru a zamestnancov zboru o 1 854 osôb, priemerné percento dočasnej neschopnosti na výkon štátnej služby pre chorobu alebo úraz predstavovalo 2,63 % a priemerná dĺžka trvania dočasnej neschopnosti na výkon štátnej služby pre chorobu alebo úraz predstavovala 13,25 dňa (na porovnanie celoslovenská priemerná dočasná pracovná neschopnosť podľa údajov Sociálnej poisťovne predstavovala v roku 2005 3,29 % a priemerná dĺžka trvania dočasnej pracovnej neschopnosti predstavovala 36,92 dňa). Znížil sa počet ošetrených a vyšetrených obvinených a odsúdených v ambulanciách všeobecných lekárov v ústavoch o 2 694, čo prestavuje 16,92 vyšetrení na jednu osobu ročne, vykonaných bolo 9 230 zdravotných eskort, z toho bolo 1 062 po pracovnom čase. Zaevidovaných bolo 651 osôb, ktoré udávali užívanie drog v civilnom živote, pričom podiel drogovo evidovaných z celkového počtu obvinených a odsúdených vo výkone väzby a vo výkone trestu odňatia slobody predstavoval 11,57 %. Na psychiatrických oddeleniach absolvovalo súdom nariadené ochranné liečenie 379 odsúdených a dobrovoľné protialkoholické a protitoxikomanické ochranné liečenie absolvovalo 56 odsúdených.

Lekárske poradné komisie posudzovali žiadosti o preventívnu rehabilitáciu formou liečebno-preventívnej starostlivosti, kúpeľnú starostlivosť a tiež 219 úrazov príslušníkov zboru, z ktorých 47 bolo pracovných a posúdila 3 úmrtia príslušníkov zboru. Z 204 sťažností na poskytovanie zdravotnej starostlivosti boli 4 posúdené ako opodstatnené. V nemocnici pre obvinených a odsúdených bolo hospitalizovaných 1 659 pacientov s priemerným obdobím ošetrenia 24 dní, čo predstavuje obložnosť 74 %. V priebehu roka zomrelo 7 obvinených a  4 odsúdení. Z uvedeného počtu úmrtí bola v 4 prípadoch smrť kvalifikovaná ako samovražda obesením.

 

Personálna práca bola zameraná predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich so systemizáciou príslušníkov zboru a zamestnancov zboru, vznikom, zmenou a zánikom služobného pomeru, prijímacím a výberovým konaním do služobného pomeru, disciplinárnou a personálnou právomocou nadriadených a vzdelávaním príslušníkov zboru a zamestnancov zboru.

Skutočný počet príslušníkov zboru bol 4 668, pri porovnaní s rokom 2004 je to zvýšenie o 48 osôb. Skutočný počet zamestnancov zboru bol 565, čo je pri porovnaní s rokom 2004 zvýšenie o 138 osôb. V priemerných počtoch je zvýšenie u príslušníkov zboru o 64,9 osôb, u zamestnancov zboru tvorí zvýšenie v priemerných počtoch 126,4 osôb.

V hodnotenom období sa začala realizovať Koncepcia sciviľňovania Zboru väzenskej a justičnej stráže na roky 2005-2010, čo sa prejavilo v náraste počtu zamestnancov oproti roku 2004.

 

Sociálne zabezpečenie bolo zamerané predovšetkým na plnenie úloh súvisiacich s uplatňovaním zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zabezpečované bolo priznávanie, vyplácanie, zastavovanie a odnímanie dávok výsluhového zabezpečenia a poskytovanie služieb sociálneho zabezpečenia a to rekreačnej starostlivosti, kúpeľnej starostlivosti a pohrebu. Zabezpečované boli tiež úlohy súvisiace so správou osobitného účtu, najmä plnenie úloh rozpočtu osobitného účtu v oblasti príjmov a výdavkov. Dávky výsluhového zabezpečenia a sociálneho poistenia boli vyplatené 2 365 poberateľom. V hodnotenom období bol vykázaný prebytok v sume
18 693 395,18 Sk, ktorý bol odvedený Ministerstvu financií Slovenskej republiky. Rekreácia bola pridelená 2 399 osobám, preventívna rehabilitácia 1 207 osobám a kúpeľná liečba 124 osobám.

 

Legislatíva plnila úlohy súvisiace s prípravou návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov a interných predpisov zboru, zabezpečovala ich legislatívno-technickú úpravu, zabezpečovala právno-poradenskú činnosť pre jednotlivé úseky služobných činností, zastupovanie generálneho riaditeľstva a ústavov v konaní pred súdmi a prípravu a posudzovanie zmlúv uzatváraných generálnym riaditeľstvom alebo ústavmi.

V hodnotenom období bola zabezpečovaná a koordinovaná príprava a spracovanie návrhov všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody. Zabezpečovaná a koordinovaná bola tiež interná normotvorba, účasť na medzirezortnom pripomienkovom konaní a vo viacerých medzirezortných komisiách, zabezpečený bol seminár zameraný na problematiku správneho konania a správneho poriadku, podieľnosť na školení o nových všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody, v oblasti konania vo veciach služobného pomeru príslušníkov zboru a lektorská činnosť.

V oblasti internej normotvorby bolo vydaných spolu 44 interných predpisov, z toho 11 RMS, 29 RGR a 4 ZIPS, zrušených bolo spolu 23 interných predpisov, z toho 21 RGR a 2 ZIPS. V hodnotenom období bolo v zbore platných spolu 310 interných predpisov, z toho 111 RMS, 155 RGR a 44 ZIPS. Pomerne dosť vysoký počet interných predpisov je do značnej miery spôsobený aj množstvom nových všeobecne záväzných právnych predpisov, na ktoré je potrebné reagovať prostredníctvom internej normotvorby.

 

Informatika a informačné technológie zabezpečovali plnenie úloh v podmienkach zboru v súlade s Koncepciou informatiky a informačných technológií prerokovanej a aktualizovanej poradnými orgánmi generálneho riaditeľa zboru a ministra spravodlivosti Slovenskej republiky vo februári a v marci 2005.

V hodnotenom období bola dokončená komunikačná infraštruktúra zboru. V súčasnosti zabezpečuje rutinnú prevádzku elektronickej pošty a aplikácie Evidencie obvinených a odsúdených. Ďalej bola realizovaná druhá etapa budovania, alebo prevedená rekonštrukcia lokálnej počítačovej siete (LAN) v ústavoch Leopoldov, Želiezovce, Prešov,  Dubnica nad Váhom, Banská Bystrica, Košice, Košice-Šaca, Ilava a Hrnčiarovce nad Parnou.

V hodnotenom období pokračoval vývoj a skúšobná prevádzka modulov aplikačného programového vybavenia informačného systému zboru. Bolo dokončené rozinštalovanie aplikácie evidencie obvinených a odsúdených a preškolenie obsluhujúceho personálu na všetkých organizačných zložkách zboru.