Ekonomické a personálne zabezpečenie činností v rezorte MS SR

Zverejnené utorok, 10. mája, 2005

    Zákonom Národnej rady SR číslo 598 zo dňa 12. decembra 2003 bol schválený štátny rozpočet na rok 2004. K vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2004 vláda Slovenskej republiky prijala uznesenie číslo 974 zo dňa 14. 10. 2003. 

    Ministerstvo financií SR listom zo dňa 23. 12. 2003 pod č. 28130/2003-4  v súlade s uznesením vlády SR oznámilo kapitole schválené záväzné ukazovatele štátneho rozpočtu na rok 2004. Z rozpísaných rozpočtových prostriedkov civilná časť rezortu Ministerstva spravodlivosti SR mala pre rok 2004 pridelené nasledovné rozpočtové prostriedky: 

· Podľa rozpočtovej klasifikácie:

I. Príjmy................................................................................................ 45 000 tis. Sk
II. Výdavky........................................................................................... 3 619 050 tis. Sk
  z toho:
    a) bežné výdavky............................................................................. 3 273 594 tis. Sk
      z toho:
      - mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania........ 1 480 441 tis. Sk
      - bežné transfery............................................................................ 568 312 tis. Sk
    b) kapitálové výdavky....................................................................... 345 456 tis. Sk
    c) počet zamestnancov.................................................................... 5 568 osôb

· Podľa programového rozpočtovania:

v tis. Sk
Program Výdavky celkom
Kód Názov
06H Hospodárska mobilizácia 1 121
06X Všeobecné súdnictvo SR 2 880 266
071 Tvorba a implementácia politík 737 663

Programy spolu

3 619 050 

    V priebehu roka 2004 schválený rozpočet príjmov zostal nezmenený vo výške 45 mil. Sk. 
    Schválený rozpočet výdavkov na rok 2004 bol rozpočtovými opatreniami upravený takto:

· Podľa rozpočtovej klasifikácie:

I.  Príjmy................................................................................................ 45 000 tis. Sk
II. Výdavky............................................................................................ 3 758 936 tis. Sk
  z toho:
    a) bežné výdavky.............................................................................. 3 302 504 tis. Sk
      z toho:
      - mzdy, platy, služobné príjmy a OOV.............................................. 1 596 574 tis. Sk
      - bežné transfery............................................................................. 477 012 tis. Sk
    b) kapitálové výdavky........................................................................ 456 432 tis. Sk

· Podľa programového rozpočtovania:

v tis. Sk
Program Výdavky celkom
Kód Názov
06H Hospodárska mobilizácia 1 121
06X Všeobecné súdnictvo SR 3 106 062
71 Tvorba a implementácia politík 651 753
Programy spolu 3 758 936 

 

I.    PRÍJMY:

    Rozpočet príjmov v roku 2004 stanovený vo výške 45 mil. Sk bol splnený na 171,7 % v čiastke 77 245 tis. Sk, z toho 349 tis. Sk tvorili odvedené prostriedky prijaté od úradov práce, ktoré boli použité na verejnoprospešné práce vo výdavkovej časti rozpočtu.

    Vyššie plnenie príjmov je na Ministerstve spravodlivosti SR – ústrednom orgáne, kde zo stanoveného rozpočtu príjmov 19 780 tis. Sk sa dosiahlo plnenie 30 648 tis. Sk, t. j. 154,9 %. Najvyššia čiastka bola plnená z údajov uverejnených v Obchodnom vestníku 19 520 tis. Sk, za zápisy a výpisy zo zoznamu znalcov a tlmočníkov bolo uhradených 5 594 tis. Sk, 3 718 tis. Sk predstavovali vratky (napr. vrátené priznané odškodnenie z roku 2003).

    Na súdoch Slovenskej republiky najvyššia čiastka je plnená na trovách trestného konania vo výške 17 868 tis. Sk. Úroky z účtov vedených v Národnej banke Slovenska boli odvedené v celkovej výške 5 911 tis. Sk.

    Okrem príjmov, ktoré boli odvedené do štátneho rozpočtu, civilná časť rezortu Ministerstva spravodlivosti SR odviedla ďalšie príjmy zo súdnych poplatkov. Za roky 2002 až 2004 tieto príjmy predstavujú nasledovnú výšku:

v tis. Sk 
Súdne poplatky Rok 2002 Rok 2003 Rok 2004
- Uhradené  daňovým úradom 437 818 454 923 549 908
- Zaplatené v kolkoch 379 457 386 080 480 494
Spolu: 817 275 841 003 1 030 402

    K vyššiemu plneniu príjmov v roku 2004 cez daňové úrady prispelo zriadenie Justičnej pokladnice pri Krajskom súde v Bratislave, kde sa v roku 2004 postupne sústredili pohľadávky zo všetkých súdov a na tomto krajskom súde sa centrálne preverujú a vymáhajú.

 

II.   VÝDAVKY:

    Schválený rozpočet záväzných ukazovateľov na rok 2004 rozpočtovými opatreniami Ministerstva financií SR, ktoré sú uvedené na strane 6 - 9 predkladaného materiálu, bol upravený na celkovú výšku 3 758 936 tis. Sk.

Jeho čerpanie je nasledovné:

v tis. Sk
Záväzný ukazovateľ Upravený
rozpočet 2004
Čerpanie v
roku 2004
% k uprav.
rozpočtu
Bežnévýdavky
 
3 302 504 3 251 622 98,5
Z toho: Mzdy, platy,
služobné príjmy a OOV
1 596 574 1 595 463 99,9
Bežné
transfery
477 012 445 452 93,4
Kapitálové výdavky
 
456 432 454 907 99,7
Výdavky spolu 3 758 936 3 706 529 98,6

Rozpočtové prostriedky podľa jednotlivých programov boli čerpané takto:

v tis. Sk
Program Schválený
rozpočet
2004
Upravený
rozpočet
2004
Čerpanie
v roku
2004
% čerpania
z uprav.
rozpočtu
Kód Názov
06H Hospodárska mobilizácia 1 121 1 121 1 041 92,9
06X Všeobecné súdnictvo SR 2 880 266 3 106 062 3 093 504 99,6
071 Tvorba a implementácia politík 737 663 651 753 611 984 93,9
Programy spolu 3 619 050 3 758 936 3 706 529 98,6

    Z prehľadu vyplýva, že všetky záväzné ukazovatele ako aj programy pri čerpaní rozpočtových prostriedkov boli dodržané.

· PROGRAM 06H – HOSPODÁRSKA MOBILIZÁCIA

v tis. Sk
Ukazovateľ Schválený
rozpočet
2004
Upravený
rozpočet
2004
Čerpanie
v roku
2004 
% čerpania
k uprav.
rozpočtu
Bežné výdavky 321 321 241 75,1
Z toho: Tovary a služby 321 321 241 75,1
Kapitálové výdavky 800 800 800 100,0
Výdavky celkom: 1 121 1 121 1 041 92,9

    Ide o program, ktorý civilná časť kapitoly Ministerstva spravodlivosti SR riešila ako účastník medzirezortného programu. Prostriedky vo výške 1 041 tis. Sk boli použité na obstaranie softwaru ATON a úhradu za ročný licenčný poplatok za využívanie programu AMION na krajských súdoch.

· PROGRAM 06X – VŠEOBECNÉ SÚDNICTVO SR

v tis. Sk
Ukazovateľ Schválený
rozpočet
2004
Upravený
rozpočet
2004
Čerpanie
v roku
2004
% čerpania
k uprav.
rozpočtu
Bežné výdavky
 
2 573 110 2 686 281 2 674 861 99,6
Z toho: Mzdy, platy,služobné
príjmy a OOV
1 410 381 1 514 766 1 514 064 100
Poistné a príspevok
do poisťovní
477 988 405 369 401 669 99,1
Tovary a
služby
665 806 732 511 727 190 99,3
Bežné
transfery
18 935 33 635 31 938 95
Kapitálové výdavky
 
307 156 419 781 418 643 99,7
Výdavky celkom: 2 880 266 3 106 062 3 093 504  99,6

    Rozpočtovými prostriedkami vo výške 3 093 504 tis. Sk bola zabezpečená činnosť súdov Slovenskej republiky vrátane Špeciálneho súdu SR. V rámci programu boli vytvorené podprogramy a prvky, na ktorých civilná časť rezortu Ministerstva spravodlivosti SR okrem iných úloh zabezpečovala aj reformy v súdnictve. Išlo o projekty súdny manažment, optimalizáciu sústavy súdov, probačnú a mediačnú službu, obchodný register, zverejňovanie súdnych rozhodnutí na internete.

    Podľa rozpočtových kategórií v rámci programu 06X – Všeobecné súdnictvo SR rozpočtové prostriedky boli použité nasledovne:

  a) Kategória 610 – Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania

    V programe Všeobecné súdnictvo výdavky kategórie 610 v sume 1 514 064 tis. Sk zabezpečovali mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania sudcov, zamestnancov v štátnej službe a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zmysle platných predpisov o odmeňovaní.

    V rámci programu bolo realizované vymáhanie súdnych pohľadávok prostredníctvom Justičnej pokladnice, rozširovanie projektu probácie a mediácie, na súdoch zverejňovanie súdnych rozhodnutí na internete vrátane Ministerstva spravodlivosti SR – ústredného orgánu, projekt Súdny manažment, činnosť Špeciálneho súdu a Justičnej akadémie.

    Na súdoch Slovenskej republiky a Justičnej akadémii bolo v skutočnosti celkom 5 043 osôb (v priemerných prepočítaných počtoch), z toho Špeciálny súd 10 osôb a Justičná akadémia 3 osoby.

    Prebiehajúca reforma súdnictva na Slovensku si na súdoch SR v roku 2004 vyžiadala ďalší nárast počtu zamestnancov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, predovšetkým s uplatnením rezortných priorít Ministerstva spravodlivosti SR.

  b) Kategória 620 – Poistné a príspevok do poisťovní

    Rozpočtové prostriedky vo výške 405 369 tis. Sk boli použité na 99, 1 % v čiastke 401 669 tis. Sk. Zabezpečovali odvody poistného do zdravotných poisťovní, poistné do Sociálnej poisťovne (na nemocenské, starobné, úrazové, invalidné poistenie, na poistenie v nezamestnanosti, do rezervného fondu a na doplnkové dôchodkové pripoistenie zamestnancov súdov SR).

  c) Kategória 630 – Tovary a služby

    Upravený rozpočet v tejto kategórii výdavkov vo výške 732 511 tis. Sk bol vyčerpaný na 99,3 % čiastkou 727 190 tis. Sk.

    Touto kategóriou výdavkov bola zabezpečená bežná prevádzková činnosť súdov SR, ako sú výdavky za elektrickú energiu, vodu, plyn, telefónne poplatky. Súčasne sa touto kategóriou výdavkov vytvárali vhodné a dôstojné podmienky pre prácu súdov. Za tým účelom boli vykonané opravy a údržby budov súdov.

    Okrem bežnej prevádzkovej činnosti sa zabezpečovala realizácia projektov Súdny manažment vo výške 84 876 tis. Sk, probačná a mediačná služba vo výške 4 030 tis. Sk, Zverejňovanie súdnych rozhodnutí na internete v čiastke 7 390 tis. Sk.

    V II. polroku 2004 bola z prostriedkov zahájená prevádzka Špeciálneho súdu. Koncom roka 2004 boli prerozdelené rozpočtové prostriedky na súdy SR v dôsledku zabezpečenia optimalizácie súdov platnej od 1. 1. 2005. Išlo hlavne o presťahovanie zrušených súdov a vytvorenie pracovných podmienok na zlučovacom súde.

    V rámci tejto kategórie výdavkov boli zabezpečené aj rozpočtové prostriedky na súdne konanie a rozhodovanie. Možno konštatovať, že všetky platby znalcom, svedkom, prísediacim, advokátom a notárom boli za rok 2004 uhradené.

    Najvyššie čerpanie rozpočtových prostriedkov súdy SR vykazujú v podpoložke poštové poplatky a advokátske trovy, ktoré z roka na rok stúpajú, o čom svedčí nasledovný prehľad:

Podpoložka Čerpanie
rok 2002
Čerpanie
rok 2003
Čerpanie
rok 2004
Poštové poplatky 97 085 123 123 143 915
Advokátske trovy 24 740 39 484 74 747

  d) Kategória 640 – Bežné transfery

    Upravený rozpočet bežných transferov vo výške 33 635 tis. Sk bol čerpaný na 95 % čiastkou 31 938 tis. Sk

Finančnými prostriedkami bola zabezpečená realizácia:
  -       zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  -       nálezov Ústavného súdu SR vo veci finančného zadosťučinenia.

  e) Kategória 700 – Kapitálové výdavky

    Schválený rozpočet kapitálových výdavkov na rok 2004 v tomto programe bol 307 156 tis. Sk. Počas roka rozpočtovými opatreniami MF SR- presunmi v rámci programov v civilnej časti kapitoly MS SR - bol rozpočet upravený na výšku 419 781 tis. Sk. Celkové čerpanie kapitálových výdavkov v rámci tohto programu bolo 418 643 tis. Sk t.j. na 99,7%.

Program Všeobecné súdnictvo je rozpočtovaný na dva podprogramy :
· Výkon súdnej moci
· Reformy v súdnictve

    V rámci podprogramu 06X01 Výkon súdnej moci boli kapitálové výdavky rozpočtované na prvkoch 06X0102 Náklady spojené so súdnym konaním a 06X0103 Justičná pokladnica. Na týchto prvkoch boli schváleným rozpočtom celkom rozpočtované kapitálové výdavky vo výške 143 906 tis. Sk, ktoré boli v priebehu roka navýšené rozpočtovými opatreniami na výšku 154 336 tis. Sk. V rámci uvedených dvoch prvkov bolo čerpanie v objeme 153 879 tis. Sk, t. j. 99,7%.

    Rozpočtové prostriedky boli použité na obstaranie softwaru, licencií, nákup pozemkov a budov, obstaranie interiérového vybavenia, výpočtovej techniky, kancelárskej techniky, telekomunikačnej techniky, prevádzkových zariadení, vozidiel, rekonštrukcie strojov a zariadení ako aj projektové a stavebné práce.

    Podľa jednotlivých druhov výdavkov bolo čerpanie rozpočtu nasledovné :

software a pozemky................................................................. 1 908 tis. Sk ............................ 98,30%
odkúpenie budov....................................................................... 2 600 tis. Sk ............................ 100,00%
stroje a interiéry........................................................................ 17 554 tis. Sk ............................ 98,60%
vozidlá....................................................................................... 4 564 tis. Sk ............................ 99,50%
projektové práce....................................................................... 7 541 tis. Sk ............................ 99,00%
stavebné práce......................................................................... 114  411 tis. Sk ............................ 99,90%
rekonštrukcie strojov a zariadení.............................................. 5 302 tis. Sk ............................ 99,90%

    Obstaraním strojov a zariadení bola zabezpečená obnova morálne a technicky zastaralej výpočtovej techniky, rozšírenie parametrov telekomunikačných zariadení a nové zariadenia interiérov. Projektovými prácami sa zabezpečili ďalšie pripravované stavebné akcie resp. priebeh rozpracovaných stavebných rekonštrukcií. Prostriedkami na stavebné práce sa realizovali rozostavané akcie- OS Nitra, Trnava a Komárno, ako aj novozačínané akcie – OS Bratislava 3 a OS Žilina.

V rámci podprogramu 06X02 Reformy v súdnictve boli kapitálové výdavky rozpočtované na tieto prvky:
· 06X0201 Súdny manažment
· 06X0202 Probačná a mediačná služba
· 06X0203 Optimalizácia súdnej sústavy
· 06X0204 Obchodný register
· 06X0205 Justičná akadémia
· 06X0206 Špeciálny súd
· 06X0207 Zverejňovanie súdnych rozhodnutí na Internete

    V prvkoch Súdny manažment, Probačná a mediačná služba, Obchodný register a Zverejňovanie súdnych rozhodnutí na Internete išlo o nákup výpočtovej techniky a softwarového vybavenia v súvislosti s pokračovaním zavádzania reforiem do výkonu súdnictva.

    V rámci prvku Justičná akadémia bolo rozpočtové prostriedky použité na nákup vozidla a počítača pre potreby tejto inštitúcie.

    V prvku Špeciálny súd boli finančné prostriedky čerpané na realizáciu projektových a stavebných prác v súvislosti s rekonštrukciou objektov v Pezinku. Ďalšie finančné prostriedky boli čerpané na nákup vozidiel, výpočtovej techniky, kancelárskej techniky a zabezpečovacích zariadení pre Špeciálny súd a Úrad špeciálnej prokuratúry.

    Z prostriedkov prvku Optimalizácia súdnej sústavy sa čerpalo celkom 20 823 tis. Sk. Rozpočtové prostriedky boli použité na projektové a stavebné práce v súvislosti s potrebou vytvorenia nových priestorov na súdoch. Projektovými prácami sa pripravili nadstavby súdov v Dolnom Kubíne a Bardejove, prístavby a nadstavby súdu v Leviciach a stavebná rekonštrukcia OS Dunajská Streda. Stavebné práce boli zrealizované na OS Senica, Galanta , Banská Bystrica a Rimavská Sobota. Z dôvodu potreby riešiť priestorové podmienky OS Bratislava 4 bol odkúpený pozemok, na ktorom bude zrealizovaná v nasledujúcich rokoch prístavba objektu.

· PROGRAM 071 TVORBA A IMPLEMENTÁCIA POLITÍK

v tis. Sk
Ukazovateľ Schválený
rozpočet
2004
Upravený
rozpočet
2004
Čerpanie
v roku
2004
% čerpania
k uprav.
rozpočtu
Bežné výdavky
 
700 163 615 902 576 520 93,6
Z toho: Mzdy, platy, služobné
príjmy a OOV
70 060 81 808 81 399 99,5
Poistné a príspevok
do poisťovní
26 509 27 671 25 651 92,7
Tovary a
služby
54 217 63 046 55 956 88,8
Bežné
transfery
549 377 443 377 413 514 93,3
Kapitálové výdavky
 
37 500 35 851 35 464 98,9
Výdavky celkom: 737 663 651 753 611 984 93,9

    Rozpočtové prostriedky, ktorých čerpanie predstavuje čiastku 611 984 tis. Sk – 93,9 % - zabezpečili činnosť ústredného orgánu Ministerstva spravodlivosti SR, zastupovanie Slovenskej republiky pred Európskym súdom pre ľudské práva, financovanie odškodňovania, edičnú činnosť, Dokumentačné stredisko európskeho práva, Ústav pamäti národa, Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, Združenie sudcov Slovenska a vzdelávanie v rámci celého rezortu vrátane prevádzky Inštitútu vzdelávania Ministerstva spravodlivosti SR Omšenie a Justičnej akadémie v Pezinku.

    Podľa rozpočtových kategórií rozpočtové prostriedky boli čerpané nasledovne:

  a) Kategória 610 – Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania

    V programe Tvorba a implementácia politík objem miezd pre Ministerstvo spravodlivosti SR – ústredný orgán vo výške 75 507 tis. Sk a pre Inštitút vzdelávania MS SR v Omšení vo výške 5 892 tis. Sk zabezpečoval mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania pre ministra, štátnu tajomníčku, zamestnancov v štátnej službe a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V rámci programu boli rozpočtované prostriedky na zabezpečenie činnosti Zástupcu Slovenskej republiky pred Európskym súdom pre ľudské práva, edičnej a dokumentačnej činnosti a na financovanie odškodňovania občanov.

    V záväzných ukazovateľoch štátneho rozpočtu na rok 2004 bol počet zamestnancov pre Ministerstvo spravodlivosti SR – ústredie stanovený na 309 zamestnancov a pre Inštitút vzdelávania MS SR v Omšení 32 zamestnancov. Za rok 2004 bolo na MS SR – ústredí v skutočnosti 280 zamestnancov a v Inštitúte vzdelávania MS SR v Omšení 32 zamestnancov (v priemerných prepočítaných počtoch).

  b) Kategória 620 – Poistné a príspevky do poisťovní

    Upravený rozpočet v tejto kategórii výdavkov vo výške 27 671 tis. Sk bol vyčerpaný na 92,7 % čiastkou 25 651 tis. Sk. Tak ako na súdoch rozpočtovými prostriedkami boli zabezpečené všetky odvody do poisťovní.

  c) Kategória 630 – Tovary a služby

    Upravený rozpočet vo výške 63 046 tis. Sk bol vyčerpaný na 88,8% čiastkou 55 956 tis. Sk.

    Touto kategóriou výdavkov bola zabezpečená bežná prevádzková činnosť ministerstva ako ústredného orgánu. Hradené boli výdavky za prevádzku budovy (elektrickú energiu, vodu, plyn, telefónne poplatky, upratovanie a čistenie), údržbu kopírovacích strojov, výpočtovej techniky vrátane servisu aplikačného softwaru na obchodných registroch a na Ministerstve spravodlivosti SR. V čerpaní rozpočtových prostriedkov boli zabezpečené aj výdavky na tuzemské a zahraničné pracovné cesty. Súčasne v tejto kategórii výdavkov bola zabezpečená prevádzka Inštitútu vzdelávania Ministerstva spravodlivosti SR Omšenie, Justičnej akadémie v Pezinku.

  d) Kategória 640 – Bežné transfery

    Upravený rozpočet vo výške 443 377 tis. Sk bol vyčerpaný na 413 514 tis. Sk, t. j. 93,3 %.

Finančnými prostriedkami bola zabezpečená realizácia:
  -       zákona č. 305/1999 Z. z. o zmiernení niektorých krívd osobám deportovaným do nacistických a zajateckých táborov,
  -       zákona č. 105/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku príslušníkom československých zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945,
  -       zákona č. 119/1990 Zb. v znení neskorších predpisov a zák. č. 319/1991 Zb. o súdnej a mimosúdnej rehabilitácii,
  -       zákona č. 58/1969 Zb. o zodpovednosti za škodu spôsobenú rozhodnutím orgánu štátu alebo jeho nesprávnym úradným postupom,
  -       zákona č. 255/1998 Z. z. o odškodňovaní osôb poškodených násilnými trestnými činmi.

  e) Kategória 700 – Kapitálové výdavky

Prostriedkami v tomto program sa zabezpečovala činnosť ústredného orgánu a Inštitútu vzdelávania MS SR v Omšení. Program bol rozdelený do dvoch podprogramov:
· 07101 Riadenie a podpora programov
· 07102 Edičná a dokumentačná činnosť

Kapitálové výdavky boli rozpočtované najmä na podprograme Riadenie a podpora programov, ktorý bol ďalej členený na prvky nasledovne:

· 0710101 Riadiaca činnosť ministerstva
Čerpanie na tomto prvku bolo vo výške 23 831 tis. Sk a to na obstaranie softwaru, licencií, výpočtovej techniky, interiérového vybavenia a prevádzkových zariadení. Projektové a stavebné práce boli zrealizované v súvislosti s potrebou realizácie bezpečnostných priestorov v budove MS SR.

· 0710102 Vzdelávanie
V rámci tohto prvku boli finančné prostriedky použité na odkúpenie pozemku a budovy od ZSE pre potreby rozšírenia Inštitútu vzdelávania MS SR v Omšení, realizáciu projektových prác v súvislosti so stavebnými prácami, stavebnú rekonštrukcie ďalších sociálnych zariadení a nákup výpočtovej techniky, prevádzkových zariadení a telekomunikačnej techniky. Celkom bolo na tieto výdavky čerpaných 4 329 tis. Sk.

· 0710105 Projekt súdnej a právnej reformy
Rozpočtové prostriedky boli čerpané na nákup výpočtovej techniky.

V podprograme Edičné činnosti boli kapitálové výdavky čerpané v dvoch prvkoch:

· 0710202 Dokumentačné centrum
Schválený rozpočet na tento prvok bol 5 000 tis. Sk, keď sa uvažovalo so stavebnými úpravami priestorov pre zriadenie Dokumentačného centra v budove MS SR. Nakoniec bol rozpočet upravený na 93 tis. Sk, ktoré aj boli vyčerpané na drobné stavebné úpravy.

· 0710203 Ústav pamäti národa
Schválený rozpočet na rok 2004 bol 6 000 tis. Sk ako kapitálový transfer pre túto inštitúciu. Koncom roka bol rozpočtovým opatrením - presunom v rámci kapitoly zvýšený na 7 000 tis. Sk. Rozpočtové prostriedky boli použité pre potreby ÚPN.

Zhrnutie rozpočtu a čerpania jednotlivých druhov kapitálových výdavkov za civilnú časť kapitoly Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky:

v tis. Sk
Druh výdavku Schválený
rozpočet
Upravený
rozpočet
Čerpanie
výdavkov
%
čerpania
Software a pozemky
 
15 300 27 677 27 526 99,5
Odkúpenie budov
 
7 750 8 503 8 503 100
Stroje a zariadenia
 
97 154 104 274 103 161 98,9
Vozidlá
 
4 400 12 835 12 788 99,6
Projektové práce
 
10 100 19 660 19 563 99,5
Stavebné práce
 
204 752 270 566 270 452 100
Rekonštrukcie
strojov a zariadení
0 5 614 5 611 100
Ostatné výdavky
 
0 303 303 100
Kapitálové transfery
 
6 000 7 000 7 000 100
S P O L U 345 456 456 432 454 907 99,7

    Okrem záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu rozpísaných na rok 2004 boli civilnej časti rezortu Ministerstva spravodlivosti SR rozpísané aj účelové prostriedky. Ide o tieto účelové prostriedky:

- realizácia zákona o poskytovaní jednorazového finančného príspevku príslušníkom československých
zahraničných alebo spojeneckých armád, ako aj domáceho odboja v rokoch 1939 – 1945 (zákon č. 105/2002 Z.z)..................
420 000 tis. Sk
- hospodárska mobilizácia.............................................................................................................................................................. 1 121 tis. Sk
- výdavky podľa zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.............. 350 tis. Sk

    Rozpočtovým opatrením Ministerstva financií SR č. 4 listom zo dňa 7. septembra 2004 pod číslom 7 736/2004-432 boli prostriedky na realizáciu zákona NR SR č. 105/2002 Z. z. znížené o 110 000 tis. Sk. Čerpanie účelových prostriedkov je nasledovné:

- realizácia zák. č. 105/2002 Z. z. .............. 277 322 tis. Sk
- hospodárska mobilizácia........................... 1 041 tis. Sk
- realizácia zákona č. 387/2002 Z. z. ......... neboli čerpané

Správa majetku štátu

    Civilná časť rezortu Ministerstva spravodlivosti SR spravovala k 31. 12. 2004 dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok v hodnote 3 264 393 tis. Sk, z toho dlhodobý hmotný majetok predstavoval hodnotu 3 108 511 tis. Sk a dlhodobý nehmotný majetok 155 882 tis. Sk.

    Z dlhodobého hmotného majetku 1 588 747 tis. Sk je hodnota budov krajských a okresných súdov vrátane Ministerstva spravodlivosti SR – ústredia, Inštitútu vzdelávania Omšenie a Justičnej akadémii v Pezinku. Stroje a zariadenia predstavujú hodnotu 865 873 tis. Sk, pozemky 103 485 tis. Sk, dopravné prostriedky 60 431 tis. Sk

    Z dlhodobého nehmotného majetku najväčšiu hodnotu predstavuje software 115 831 tis. Sk.

    Hodnota majetku v roku 2004 oproti roku 2003 sa zvýšila o 422 710 tis. Sk.

Pohľadávky:

    Stav pohľadávok k 31. 12. 2004 predstavuje sumu 783 736 tis. Sk. Z toho podstatnú časť vo výške 770 541 tis. Sk vymáha Justičná pokladnica pri Krajskom súde v Bratislave ako centrum správy a vymáhania súdnych pohľadávok zo všetkých súdov Slovenskej republiky

    Justičná pokladnica vykonáva svoju činnosť v súlade s ustanoveniami zákona č. 65/2001 Z. z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v znení neskorších predpisov.

    Najväčší podiel na celkovom objeme pohľadávok tvoria:

- súdne poplatky – obchodné..................... 361 881 tis. Sk
- súdne poplatky – civilné........................... 119 311 tis. Sk
- právne služby.......................................... 119 112 tis. Sk
- trovy trestného konania........................... 112 785 tis. Sk 

    Pri vymáhaní pohľadávok Justičnou pokladnicou trvale veľmi nepriaznivo vplýva skladba povinných, pretože ide väčšinou o nezamestnaných, povinných vo výkone trestu odňatia slobody (z toho mnohých nezaradených do pracovného procesu) a celkove ich sociálne pomery.

    Justičná pokladnica systematickými opatreniami (legislatívnymi, technicko-operatívnymi) integráciou do projektu Súdny manažment, čo znamená odovzdávanie vykonateľných rozhodnutí priamo do informačného systému Justičnej pokladnice urýchli vymáhanie súdnych pohľadávok bez prieťahov, a tým zabezpečí lepšiu vymožiteľnosť súdnych pohľadávok.

Z Á V E R :

    Záverom možno konštatovať, že rozpočtový rok 2004 pre civilnú časť rezortu Ministerstva spravodlivosti bol náročný, avšak vytvoril dobré podmienky na plnenie a zabezpečenie úloh v roku 2005, ktoré vyplývajú zo Zámerov Ministerstva spravodlivosti SR v oblasti súdnictva a právnických profesií v rokoch 2003 až 2006.

 

Údaje o prepočítaných a skutočných počtoch zamestnancov v rezorte MS SR:

Kategória Údaje o dosiahnutej skutočnosti  Kategória Údaje o dosiahnutej skutočnosti 
Priemerný evidenčný
počet zamestnancov
prepočítaný za rok 2004
Evidenčný počet
zamestnancov vo fyzických
osobách k 31. 12. 2004
Priemerný evidenčný
počet zamestnancov
prepočítaný za rok 2004
Evidenčný počet
zamestnancov vo fyzických
osobách k 31. 12. 2004
KRAJSKÝ SÚD V BRATISLAVE (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD) KRAJSKÝ SÚD V ŽILINE (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD)
Sudcovia 249 244 Sudcovia 105 108
Justiční čakatelia 7 6 Justičný čakatelia 6 5
Zamestnanci 885 919 Zamestnanci 392 406
SPOLU 1141 1169 SPOLU 503 519
KRAJSKÝ SÚD V TRNAVE (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD) KRAJSKÝ SÚD V BANSKEJ BYSTRICI (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD)
Sudcovia 91 92 Sudcovia 165 166
Justiční čakatelia 7 7 Justičný čakatelia 3 3
Zamestnanci 322 328 Zamestanci 526 538
SPOLU 420 427 SPOLU 694 707
KRAJSKÝ SÚD V TRENČÍNE (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD) KRAJSKÝ SÚD V PREŠOVE (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD)
Sudcovia 86 85 Sudcovia 126 127
Justiční čakatelia 5 5 Justiční čakatelia 5 4
Zamestnanci 314 321 Zamestnanci 402 417
SPOLU 405 411 SPOLU 533 548
KRAJSKÝ SÚD V NITRE (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD) KRAJSKÝ SÚD V KOŠICIACH (OKRESNÉ SÚDY A KRAJSKÝ SÚD)
Sudcovia 115 120 Sudcovia 204 202
Justiční čakatelia 3 3 Justiční čakatelia 2 2
Zamestnanci 391 402 Zamestnanci 619 641
SPOLU 509 525 SPOLU 825 845
 
ŠPECIÁLNY SÚD V BRATISLAVE INŠTITÚT VZDELÁVANIA MS SR - OMŠENIE
Sudcovia 3 4 Zamestnanci 32 33
Zamestnanci 7 9 SPOLU 32 33
SPOLU 10 13
JUSTIČNÁ AKADÉMIA MINISTERSTVO SPRAVODLIVOSTI SR - ÚSTREDIE
Zamestnanci 3 5 Zamestnanci 280 294
SPOLU 3 5 SPOLU 280 294
CELKOVÝ POČET ZAMESTNANCOV REZORTU MS SR
Súdy, Just. akad. 5043 5169
Inštitút 32 33
MS SR - ústredie 280 294
SPOLU 5355 5496