Komentár k činnosti Zboru väzenskej a justičnej stráže

Zverejnené piatok, 13. mája, 2005

Plnenie úloh zboru v roku 2004

Vláda Slovenskej republiky dňa 30. júna 2004 prerokovala "Správu o plnení aktualizovanej Koncepcie väzenstva v Slovenskej republike". Svojím uznesením č. 640 vláda vyjadrila súhlas
    a) s potrebou budovania nových ubytovacích kapacít formou rekonštrukcie Ústavu na výkon väzby Bratislava, 
    b) s projektom čiastočného scivilnenia Zboru väzenskej a justičnej stráže do roku 2010.

    Úsek administratívnych činností - plnil predovšetkým úlohy súvisiace s prípravou Registratúrneho poriadku, ktorým bol nahradený  RGR č. 15/2001 o vedení všeobecnej administratívy v Zbore väzenskej a justičnej stráže (Spisový poriadok) platný do 31. 3. 2005. Taktiež pokračovala príprava nového programu na vedenie evidencie obvinených a odsúdených, ktorý by umožnil operatívne poskytovať potrebné informácie pre činnosť jednotlivých úsekov zboru.

    V rámci kontrolnej činnosti bolo vykonané aj metodické usmerňovanie dodržiavania stanovených zásad vedenia všeobecnej a väzenskej administratívy.

    V hodnotenom období boli administratívnym úsekom v súčinnosti s ďalšími úsekmi vytvorené potrebné organizačné podmienky pre účasť obvinených vo voľbách do Európskeho parlamentu, ktoré sa uskutočnili 13. 6. 2004.

     Legislatívno-právny úsek administratívneho odboru  na príprave návrhov nových zákonov o výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody. V rámci internej normotvorby bolo v roku 2004 vydaných spolu 60 interných predpisov , z toho 14 RMS, 36 RGR a 10 ZIPS. K uvedenému termínu bolo v zbore platných 301 interných predpisov, z toho bolo 101 RMS, 157 RGR a 43 ZIPS.

    Úsek výkonu väzby a výkonu trestu - venoval sústavnú pozornosť realizácii úloh vyplývajúcich pre zbor z odporúčaní Európskeho výboru na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania (CPT) počas návštevy Slovenskej republiky v dňoch 8. - 18. októbra 2000.

    V oblasti riadiacej, metodickej a kontrolnej činnosti sa zameriaval predovšetkým na dodržiavanie a dôslednú aplikáciu príslušných právnych noriem, interných predpisov, pokynov a usmernení pre výkon služobných činností pri zabezpečovaní výkonu väzby a trestu odňatia slobody, ako i na plnení úloh vyplývajúcich z príslušných uznesení vlády Slovenskej republiky a Slovenskou republikou ratifikovaných medzinárodných dohovorov.

    Za účelom realizácie Stratégie prevencie kriminality v Slovenskej republike v praktickej činnosti zboru metodicky usmerňoval aktivity sociálnej prevencie v ústavoch na výkon trestu odňatia slobody a koordinoval podiel občianskych združení, nadácií a cirkví na aktivitách sociálnej prevencie u odsúdených.

    Pozornosť venoval úlohám vyplývajúcich zo stratégie vlády Slovenskej republiky v oblasti predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie a ostatných prejavov intolerancie, ako i úlohám zo súboru opatrení na riešenie problémov rómskej národnostnej menšiny.

    Úsek realizoval monotematický seminár za účelom riešenia problematiky diagnostiky uchádzačov o službu v zbore. Osobitnú pozornosť venoval príprave a konaniu medzinárodného seminára  na tému: "Duševné zdravie príslušníkov, obvinených a odsúdených", ktorého sa zúčastnili predstavitelia väzenských služieb Českej a Poľskej republiky a Rakúska, odborníci z rezortu Ministerstva vnútra SR a Ministerstva obrany SR, ako i odborníci z iných oblastí. 

    V súvislosti s rekodifikáciou Trestného zákona a Trestného poriadku sústredil činnosť predovšetkým na prípravu nového zákona o výkone väzby, zákona o výkone trestu odňatia slobody a príslušných vykonávacích vyhlášok Ministerstva spravodlivosti SR.

    Úsek metodicky koordinoval prípravy lektorov a následne prípravy odborne kvalifikovaného personálu v oblasti sociálno-psychologických výcvikov s cieľom ich orientácie na výkon osobitných výchovných postupov pri zaobchádzaní s odsúdenými.

    Úsek ochrany a obrany - sa podieľal na plnení úloh v oblasti bezpečnosti, ochrany, obrany, ochrany súdnych objektov a poriadku v nich, pri zabezpečovaní eskortnej služby a plnil zvláštne úlohy špecializovanej štátnej správy v oblasti civilnej ochrany a zabezpečoval plnenie úloh na úseku pohotovosti zboru. Všetky úlohy boli plnené v súlade s platnou právnou úpravou upravujúcou tento úsek činnosti, v zmysle plánovacích aktov zboru a odboru ochrany a obrany.

    V súlade s harmonogramom budovania a  rekonštrukcie jednotlivých prostriedkov vnútorného a vonkajšieho systému bezpečnosti sa pokračovalo v plnení zámerov a cieľov vyplývajúcich z aktualizovanej Koncepcie bezpečnosti vo väzenstve Slovenskej republiky.

    Na úseku eskortnej služby bol opäť zaznamenaný nárast počtu eskort a eskortovaných osôb. Na zvýšení počtu sa podieľali najmä eskorty na súdne pojednávania a eskorty do zdravotníckych zariadení.

    Úsek justičnej stráže zabezpečoval ochranu poriadku a bezpečnosti v 66 súdnych objektoch a v 6 objektoch prokuratúr SR.  Odborný kurz justičnej stráže v  rámci odbornej prípravy príslušníkov zaradených na tomto úseku absolvovalo 39 príslušníkov.

    Pozornosť bola venovaná výcviku príslušníkov zboru. V hodnotenom období pokračoval prvý ročník nového trojročného výcvikového cyklu, ktorého obsahom sú aktuálne okruhy otázok  pre zlepšenie  profesionality  výkonu  služby každého príslušníka zboru.

    Hodnotenie roku 2004 z hľadiska mimoriadnych udalostí je priaznivejšie v porovnaní s rokom 2003. Nebol zaznamenaný útek zo strážených objektov zboru. Z Ústavu na výkon trestu odňatia slobody Banská Bystrica - Kráľová sa pokúsil o útek 1 odsúdený a z Ústavu na výkon väzby Nitra 2 obvinení. Nedovolene sa vzdialili z nestráženého pracoviska s dozorom, dohľadom alebo z pracoviska s voľným pohybom 5 odsúdení. Z voľna na opustenie ústavu sa nevrátili 6 odsúdení. Bolo zaznamenaných 6  samovrážd obvinených a odsúdených, čo je o 2 prípady viac ako v roku 2003.

    Úsek preventívno-bezpečnostnej služby - plnil úlohy zamerané predovšetkým na predchádzanie, odhaľovanie a dokumentovanie trestnej a nedovolenej činnosti obvinených a odsúdených, na zabezpečenie bezpečnosti príslušníkov a zamestnancov zboru a iných osôb, na kontrolnú činnosť a na účinnú spoluprácu v rámci uzatvorených dohôd s mimorezortnými orgánmi. V prvom polroku bol spracovaný Pokyn generálneho riaditeľa zboru č. 8/2004, ktorým sa upravuje postup poverených orgánov zboru v trestnom konaní. Sústavná pozornosť bola venovaná realizácii operatívno-pátracej činnosti v zmysle RMS č. 5/1997, ako aj zvládnutiu bezpečného a nerušeného priebehu niektorých súdnych pojednávaní, nepredvídaných situácií a problémov pri vzniku závažných mimoriadnych udalostí, najmä pri vyhodnocovaní príčin a podmienok ich vzniku a pri prijímaní preventívnych opatrení na ich predchádzanie. Čiastočne, z dôvodov organizačných zmien, sa splnila úloha aktualizácie, resp. prepracovania dohôd o spolupráci a vzájomnej pomoci  s Policajným zborom, Železničnou políciou, SIS, Vojenským spravodajstvom a Vojenskou políciou. Dokončenie tejto úlohy sa prenieslo na rok 2005. V súčinnosti s Inštitútom vzdelávania zboru v Nitre a so Strednou školou Policajného zboru bol zabezpečený špecializačný kurz príslušníkov zboru zaradených alebo pripravovaných na úsek preventívno-bezpečnostnej služby. V ústavoch bola vykonaná kontrolná a metodická činnosť so zameraním na správnu aplikáciu príslušných noriem upravujúcich postup príslušníkov preventívno-bezpečnostnej služby.

    K 31.12.2004 poverené orgány zboru začali trestné konanie na základe oznámenia, ako aj vlastného zistenia v 170 prípadoch, z toho u obvinených v 17 prípadoch (19 osôb), u odsúdených v 41 prípadoch (45 osôb), u príslušníkov v 77 prípadoch (111 osôb) a v 35 prípadoch sa jednalo o neznámeho páchateľa. Najčastejšie bolo konané vo veci podozrenia zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 158 ods. 1 písm. a) až c) Trestného zákona (63 prípadov) a ublíženia na zdraví podľa § 221 ods. 1 Trestného zákona (31 prípadov).

    V 51 prípadoch poverené orgány zboru začali trestné stíhanie vo veci, z toho v 9 prípadoch súčasne vzniesli obvinenia konkrétnym osobám (dohromady sa jednalo o 18 príslušníkov a 1 odsúdeného). V 26 prípadoch bolo príslušnému úradu justičnej a kriminálnej polície okresného riaditeľstva PZ, prokuratúre alebo inému poverenému orgánu zboru odstúpené prijaté trestné oznámenie. V 6 prípadoch bola vec podľa § 159 ods.     1 písm. b) Trestného poriadku odovzdaná na disciplinárne konanie a v 86 prípadoch bola vec podľa § 159 ods. 1 písm. c) Trestného poriadku odmietnutá. V 1 prípade bola vec podľa § 159 ods. 3 Trestného poriadku odložená z dôvodu neúčelnosti trestného stíhania.

    Úsek ekonomický - na finančné zabezpečenie činnosti zboru boli  na plnenie hlavných úloh  a  cieľov  väzenstva   pridelené  rozpisom   štátneho  rozpočtu   prostriedky   vo   výške  3.011.716 tis. Sk.  V priebehu roka boli na základe rozhodnutia MF SR a MS SR vykonané rozpočtové opatrenia, ktoré upravili rozpočet na  výšku 3.041.752 tis. Sk.

Upravený rozpočet výdavkov spolu    3.041.752 tis. Sk
z toho:  
- bežné výdavky  2.761.833 tis. Sk
- kapitálové výdavky 279.919 tis. Sk
Čerpanie výdavkov spolu 3.052.316 tis. Sk
z toho:
- bežné výdavky 2.772.566 tis. Sk
- kapitálové výdavky 279.750 tis. Sk

    Čerpanie  výdavkov bolo vo výške  3.052.316  tis. Sk, čo predstavuje čerpanie rozpočtu na 100,35  %.

    Čerpanie výdavkov rozpočtu zodpovedalo najmä výrazne vyššiemu priemernému počtu obvinených a odsúdených oproti predchádzajúcemu roku o  716  osôb,  uvoľneniu  regulovaných cien energií, palív, vody a povolenému prekročeniu  limitu výdavkov z dôvodu príjmov za úhrady stravy a z poistného plnenia.

    Stanoveným   rozpočtom  boli  zabezpečované  zákonné podmienky výkonu  väzby  a výkonu trestu odňatia  slobody, primeraná úroveň bezpečnosti objektov a ostatné služobné činnosti v pôsobnosti zboru a činnosti stredísk vedľajšieho hospodárstva.

    Rozpočet  príjmov bol stanovený  na  313.600 tis. Sk,  z  toho ako  záväzný  ukazovateľ  vo  výške  158.600  tis. Sk . Plnenie príjmov bolo vo výške 385.278 tis. Sk, z toho záväzný ukazovateľ bol splnený na 126,76 %. Príjmy z vedľajšieho hospodárstva boli splnené  na 113,3 %. Na plnení záväzných príjmov sa podieľali najmä príjmy z predaja tovaru v bufetoch vo výške 56.890 tis. Sk a príjmy za trovy výkonu väzby vo výške 47.791 tis. Sk. Príjmy  z grantov predstavovali sumu 1.061 tis. Sk ( Protidrogový fond, Nadácia otvorenej spoločnosti, Britská ambasáda).

    Celkové   výdavky  zboru v prepočte na   jedného   odsúdeného   a  obvineného  dosiahli v roku 2004  výšku   327.185 Sk, čo predstavuje zvýšenie oproti roku 2003  o 7.579 Sk (zvýšenie o 2,3%).

    Výdavky  na jedného odsúdeného a obvineného po  zohľadnení  skutočne dosiahnutých príjmov boli vo výške 285.886 Sk, čo predstavuje v priemere zníženie oproti roku 2003 o 77 Sk.

    Hospodársky úsek - plnil úlohy súvisiace so správou majetku štátu a materiálnym zabezpečením podmienok výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody. V oblasti investičnej výstavby bolo ukončené preberacie a kolaudačné konanie na rekonštruovanom objekte č. 20 v Leopoldove a jeho odovzdanie do užívania. Uvedením zrekonštruovaného objektu č. 20 do prevádzky zbor získal ubytovaciu kapacitu 620 miest. Vzhľadom na potrebu riešenia nepriaznivej situácie ubytovacích kapacít výkonu väzby bolo potrebné časť ubytovacej kapacity objektu č. 20 prispôsobiť na výkon väzby. K tomuto účelu bolo zriadených 229 ubytovacích miest.

    Riešenie zvyšovania ubytovacích kapacít výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody je prioritnou úlohou zboru. Stavebnými úpravami prevádzkových priestorov a úpravou ciel sa dosiahlo zvýšenie ubytovacej kapacity o ďalších 147 miest a to v Ústave na výkon väzby Nitra  o 76 miest, v Ústave na výkon väzby a Ústave na výkon trestu odňatia slobody Košice  o 41 miest a v Ústave na výkon trestu Nitra - Chrenová o 30 miest.

    Priorita potrieb zvyšovania ubytovacích kapacít výkonu väzby a výkonu trestu odňatia slobody vyplynula aj z materiálu predloženého na rokovanie vlády Slovenskej republiky o súčasnom stave ubytovacích kapacít ústavov na výkon väzby a ústavov na výkon trestu odňatia slobody a spôsobe riešenia zvýšenej potreby do roku 2010.

    Na úseku prevádzky služobných motorových vozidiel bolo spôsobených 13 dopravných nehôd. Z uvedeného počtu bolo 5 nehôd spôsobených príslušníkmi zboru a 8 nehôd spôsobili iní účastníci cestnej premávky.

    Stravovanie osôb vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody bolo vykonávané bez závažnejších nedostatkov. V mesiaci december  bol zvýšený peňažný limit na prípravu stravy pre obvinených a odsúdených o 4,63 Sk, t.j. o cca 10%. Zvýšením peňažného limitu sa zabezpečila kompenzácia nárastu štatisticky vykazovaného zvýšenia cien potravín.

    Na úseku vystrojovania obvinených a odsúdených bola prevažná časť výstrojných súčastí zabezpečovaná  zo stredísk vedľajšieho hospodárstva ústavov. Z celkového objemu finančných prostriedkov vo výške 29 435,0 tis. Sk boli dodávky výstrojných súčastí pre obvinených a odsúdených realizované strediskami vedľajšieho hospodárstva vo výške 26 021,0 tis. Sk, t.j. 88 %.

    Na úseku zamestnávania, výroby a odbytu - boli všetky činnosti v roku 2004 zabezpečované v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi zboru vzťahujúcimi sa na túto oblasť. Na podporu vlastnej výroby ako súčasti riešenia otázok zamestnávania odsúdených bol aktualizovaný "Prezentačný katalóg výrobkov stredísk VH ZVJS" a "Ponukový katalóg priestorových a výrobných možností stredísk VH ZVJS". S katalógmi sa je možné oboznámiť na webovej stránke www.zvjs.sk.

    V roku 2004 bol celkový priemerný počet obvinených a odsúdených vo výkone väzby a výkone trestu odňatia slobody 9 329 osôb, čo znamená oproti roku 2003 nárast o 716 osôb (nárast počtu obvinených o 260 osôb a odsúdených o 456 osôb). Z uvedeného priemerného počtu sa pre účely evidencie zamestnanosti vykazovalo 5 120 osôb spĺňajúcich podmienky pre zaradenie do pracovného procesu. Zostatok v počte 4 309 osôb predstavujú obvinení v počte 3 103 osôb a odsúdení v počte 1 106 osôb, ktorí sa zo zdravotných, vekových, bezpečnostných a iných dôvodov nezaraďujú do evidencie zamestnanosti. V roku 2004 z celkového priemerného počtu 5 120 odsúdených zaradených do evidencie zamestnanosti bolo zaradených do práce 3 417 odsúdených, čo bola 66,68 % zamestnanosť. Okrem toho boli do práce zaradené priemerne  3  obvinené osoby,  čím sa dosiahla celková zamestnanosť 66,74 %. Zaraďovanie odsúdených a v ojedinelých prípadoch i obvinených do práce sa vykonávalo vo vnútornej prevádzke ústavov a v strediskách vedľajšieho hospodárstva. Z počtu 3 420 obvinených a odsúdených zaradených do práce bolo priemerne denne 845 osôb zaradených vo vnútornej prevádzke ústavov, čo bolo 24,71 % z celkového počtu zaradených do práce a  2 575 osôb vo vedľajšom hospodárstve ústavov, t.j. 75,29 %. Celkový priemerný počet zaradených do práce sa oproti roku 2003 zvýšil o 370 väzňov. Odmietnutie práce odsúdenými nebolo zaznamenané. Priemerná mesačná pracovná odmena odsúdených zaradených do práce za hodnotené obdobie bola 2 350,- Sk, z toho vo vnútornej prevádzke ústavov 3 366,- Sk a vo vedľajšom hospodárstve 2 017,- Sk.

    Za rok 2004 boli príjmy vo vedľajšom hospodárstve dosiahnuté celkom v objeme 169.924 tis. Sk. Výdavky boli realizované v objeme 158.034 tis. Sk. Účtovný rozdiel medzi príjmami a výdavkami predstavoval objem finančných prostriedkov  + 11.890 tis. Sk.

    Výrobné prevádzky stredísk vedľajšieho hospodárstva boli zamerané najmä na plnenie požiadaviek zboru pri zabezpečovaní intendančných a stavebno-ubytovacích materiálov a produkovaní a dodávaní komodít rastlinnej a živočíšnej výroby do väzenských kuchýň a vývarovní.

    Inšpekcia Generálneho riaditeľstva zboru - vybavovala  sťažnosti doručené na Generálne riaditeľstvo zboru. V priebehu roka bolo zboru doručených celkom 589 sťažností od príslušníkov zboru, občanov, obvinených a odsúdených, čiže bol zaznamenaný medziročný nárast 20 sťažností. Počet podaných a vybavených sťažností bol v roku 2004 najväčší v 36 ročnej histórii samostatného slovenského väzenstva. Z celkového počtu prešetrených sťažností bolo 22 sťažností opodstatnených, čo je o 11 menej ako v roku 2003. Podiel opodstatnených sťažností na celkovom počte sťažností predstavoval  3,7 %. Všetky opodstatnené sťažnosti boli doriešené a vo veci bola zjednaná náprava. Jednotlivé organizačné zložky zboru prijali opatrenia, aby sa obdobné nesprávne postupy v ich práci neopakovali. Voči zodpovedným za jednotlivé opodstatnené sťažnosti boli vyvodené dôsledky podľa miery zavinenia.

    Sekretariát generálneho riaditeľa zboru - plnil úlohy v oblasti utajovaných skutočností podľa zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a doplnení niektorých zákonov, v súlade s nariadením vlády Slovenskej republiky č. 216/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú oblasti utajovaných skutočností. Na vykonanie týchto všeobecne záväzných právnych predpisov bol vydaný RGR č. 23/2004, ktorým sa vydáva zoznam utajovaných skutočností platných v zbore.

    V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci bol vypracovaný rozkaz ministra spravodlivosti o vykonaní štátneho dozoru nad bezpečnosťou a ochranou zdravia pri výkone štátnej služby a rozkaz ministra spravodlivosti o vykonaní štátneho požiarneho dozoru na objekty zboru v súvislosti so zriadením Orgánu dozoru zboru.

    V oblasti medzinárodnej spolupráce plnil sekretariát úlohy spojené s prípravou zahraničných služobných ciest. Najviac bola rozvíjaná spolupráca s okolitými krajinami - Českou republikou, Poľskom, Maďarskom, Rakúskom a Nemeckom.

    V priebehu roku 2004 pokračovala spolupráca s masmédiami a s verejnosťou, ktorá má čo do rozsahu ako aj kvality narastajúcu tendenciu.

    Úsek zdravotnej starostlivosti - v hodnotenom období klesol počet ošetrených a vyšetrených príslušníkov a zamestnancov o 5 272 osôb. Dobré je priemerné percento dočasnej neschopnosti pre chorobu a úraz, ktoré je najnižšie za ostatných 5 rokov a jeho výška je 2,63 %. Pre porovnanie - celoslovenský priemer pracovnej neschopnosti podľa údajov Sociálnej poisťovne je 3,66 %. Bol zaznamenaný nárast počtu služobných úrazov, ako aj počet dní pracovnej neschopnosti pre úrazy.

    V oblasti kúpeľnej starostlivosti bolo doručených 205 žiadostí (2003 - 254). Liečbu absolvovalo 44 pacientov, čo je v porovnaní s rokom 2003 o 76 menej. V 57 prípadoch žiadatelia o kúpeľnú liečbu boli uspokojení pridelením preventívnej rehabilitácie formou liečebnej starostlivosti.

    Lekárske poradné komisie - LPK II posúdili 331 príslušníkov, z toho počtu 192 žiadateľov o preventívnu  rehabilitáciu formou liečebno-preventívnej starostlivosti. Lekárske posudkové komisie pre región Západ, Stred a Východ posúdili 24 osôb. Ústredná lekárska posudková komisia posúdila 2 odvolania.

    V rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti obvineným a odsúdeným v ústavoch došlo k nárastu počtu ošetrených a vyšetrených o 4 761 osôb.

    V ústavoch na výkon väzby bolo zaevidovaných 623 osôb, ktoré udávali užívanie drog v občianskom živote. V porovnaní s rokom 2003 ide o nárast 27 osôb. Najvyšší záchyt bol v ústave Bratislava a ústave Leopoldov. Najčastejšie bol užívaný pervitín a heroín. Najčastejšou aplikačnou formou bola forma injekčná a čuchanie.  Pre abstinenčné príznaky bolo v Nemocnici pre obvinených a odsúdených v Trenčíne hospitalizovaných 13 osôb, z toho 4 užívatelia heroínu.

    Na psychiatrických oddeleniach súdom nariadenú ochrannú liečbu absolvovalo 356 odsúdených a dobrovoľnú protialkoholickú a protitoxikomanickú liečbu absolvovalo 61 odsúdených (2003 - 67).

    V priebehu roka zomrelo 6 obvinených, z toho traja spáchali samovraždu a 11 odsúdených, z toho dvaja spáchali samovraždu. V jednom prípade išlo o násilnú smrť.

    V hodnotenom období príslušníci zboru zaradení na odbore zdravotnej starostlivosti posúdili 242 sťažností  a žiadostí  na zdravotnícku službu     (2003 - 242). Bolo vypracovaných 262 stanovísk  k dožiadaniam orgánov činných v trestnom konaní a ďalších inštitúcií (2003 - 246).

    Úsek personálnej práce - na plnení úloh zboru sa v priemere podieľalo 4566 príslušníkov a 404 zamestnancov. Skutočný počet príslušníkov k 31. 12. 2004 bol 4620, oproti roku 2003 je to zvýšenie o 137 osôb. Skutočný počet zamestnancov k 31.12.2004  bol 427, čo je v porovnaní s rokom 2003 zvýšenie o 35 osôb.

    V priebehu roka  bola vypracovaná a vládou Slovenskej republiky schválená   Koncepcia scivilňovania Zboru väzenskej a justičnej stráže na roky 2005 - 2010. Celkove bude scivilnených 402 funkčných miest príslušníkov zboru prevažne z administratívnych úsekov.

    Na úseku vzdelávania príslušníkov a zamestnancov zboru sa v praxi realizovala ministrom spravodlivosti schválená Koncepcia vzdelávania príslušníkov a zamestnancov zboru na roky 2004 - 2015. Inštitút vzdelávania zboru, ktorý vznikol transformáciou zo Strednej školy zboru v Nitre k 1. januáru 2004, zabezpečoval odborné vzdelávanie príslušníkov na splnenie kvalifikačnej požiadavky odborného vzdelávania.

    Úsek sociálneho zabezpečenia v hodnotenom období venoval prvoradú pozornosť aplikácii zákona č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti priznávania, vyplácania, zastavovania a odnímania dávok výsluhového zabezpečenia a poskytovania služieb sociálneho zabezpečenia - rekreačnej starostlivosti, kúpeľnej starostlivosti a zabezpečenia pohrebu. Okrem uvedených úloh pracovníci úseku sa podieľali na poskytovaní preventívnych rehabilitácií a zabezpečovali vedenie kmeňovej knihy všetkých príslušníkov zboru.

    Útvar sociálneho zabezpečenia zboru ako správca osobitného účtu v hodnotenom období v spolupráci s finančným odborom sledoval plnenie úloh rozpočtu osobitného účtu v oblasti príjmov a výdavkov. K 31.12.2004 boli vyplatené dávky výsluhového zabezpečenia a sociálneho poistenia celkom 2 186 poberateľom týchto dávok.

    Za rozpočtový rok 2004 Útvar sociálneho  zabezpečenia  vykazoval schodok  v    sume - 35 987 409,- Sk, na úhradu ktorého bol poskytnutý príspevok z rozpočtu zboru v roku 2004 v sume 19 050 000,- Sk. Zostatok schodku bol krytý z rozpočtu zboru na rok 2005. Prehľad príjmov a výdavkov je uvedený v prílohe.

    Úsek informatiky a informačných technológií - práca na úseku informatiky  v zbore sa riadila Koncepciou informatiky a informačných technológií v zbore.

    Pokračovali práce na dokončení komunikačnej infraštruktúry zboru. Dobudovaním lokálnych počítačových sietí a vybudovaním centrálneho pracoviska informačných technológií v zbore boli vytvorené technické a organizačné predpoklady pre prevádzku, dohľad a  menežovanie celozborovej siete a účinnú ochranu pred nežiadúcimi infiltráciami z externého prostredia. Vytvorením digitálnych okruhov a Frame relay na platforme technológie MPLS, sa zavŕšil proces dobudovania komunikačnej infraštruktúry zboru a jej spustenie do rutinnej prevádzky.

    V roku 2004 úspešne pokračovali práce na vývoji aplikačného programového vybavenia. Z mimorozpočtových prostriedkov bola ukončená prvá a druhá etapa projektu PHARE vo finančnom objeme 400.000 EURO. Pozornosť bola sústredená na analýzu prostredia zboru a vývoj aplikácií, s osobitným zameraním na agendy súvisiace s obvinenými a odsúdenými.

    Výsledky dosiahnuté v roku 2004 vytvárajú dobré východisko pre ďalší postup pri budovaní integrovaného informačného systém zboru v ďalšom období.